„Почит към Рихтер” е мотото на предстоящ концерт, който ще бъде организиран в знак на
преклонение към незабравимия руски пианист във връзка с деня на неговото рождение – 20
март. На същата дата тази година в Концертната зала „Чайковски” в Москва, на една сцена ще
излязат музиканти, които някога са били близо до него. Наталия Гутмън /виолончело/ и Елисо
Вирсаладзе /пиано/ ще бъдат солисти на Държавния симфоничен оркестър „Новая Россия”,
ръководен от Юрий Башмет. В концерта диригенти ще бъдат Андрес Мустонен /Естония/ и
Башмет, който също ще се включи и с изпълнение на виола.
Известно е, че виолончелистката Наталия Гутмън и пианистката Елисо Вирсаладзе бяха от
тесния кръг на Святослав Рихтер преди години. Заедно с Андрес Мустонен и Юрий Башмет,
които също на младини са имали щастието да общуват отблизо с пианиста, сега музикантите
се присъединяват към инициатива, чиято цел е да върне спомена за Святослав Рихтер. Водени
от някога изречените думи на пианиста - „Ние трябва да се разтворим в музиката и честно
да й служим”, концертът на 20 март е замислен като своеобразно посвещение. Днес всеки от
учениците на Рихтер с преклонение си спомня за него, за съвместното им камерно музициране
по време на тъй наречените „Декемврийски вечери” и, както казва Наталия Гутмън – „Беше
много приятно, когато се събирахме, веселяхме се и свирехме... Много научавахме от него, а и
той много ни разказваше. Това не беше работа, а истински празник!”
Концертът на 20 март ще съдържа програма, която е съставена от музикантите с определен
замисъл: откриването ще бъде с Фантастични вариации „Дон Кихот” на Рихард Щраус /
за виола и виолончело с оркестър/ и ще завърши с грандиозното Адажио за 23 струнни
инструмента „Метаморфози”, едно от най-личните произведения на Р.Щраус. Святослав Рихтер
не е скривал своята привързаност към творчеството на Щраус и дори е мечтал да дирижира
неговата „Домашна симфония”. В програмата е включен още и Концерт за пиано и оркестър
№ 4 от Бетовен, който обаче не е бил в репертоара на Маестрото /знае се, че той е имал
предпочитания само към Първия и Третия концерт/.