Вивалди написал две опери „Орландо фуриозо”

Вивалди написал две опери „Орландо фуриозо”

Откритието предизвика истинска революция в света на бароковата опера.

Откритието предизвика истинска революция в света на бароковата опера. „Орландо фуриозо” е може би най-известната опера на Вивалди. Написана е през 1727г., но днес специалистите откриха още една творба със същото заглавие. В каталога на венецианския композитор изследователите установили, че Вивалди е написал друг „Орландо фуриозо”, при това 13 години по-рано. През 1714г. въпросното произведение се появява на сцената на Театър Сан Анджело във Венеция, а режисьори на продукцията били самият Вивалди и неговия баща. Ръкописът на операта е бил открит 250 години по-късно в личната библиотека на Вивалди, разположена в Торино, но не била приписана от експертите на нито един композитор. Предполагало се, че това е операта „Орландо фуриозо”, създадена от младия композитор от Болоня Джовани Алберто Ристори. Тази хипотеза не била достатъчно добре обоснована и провокирала интереса на музиколозите Петер Рьом и Федерико Мария Сардели, които номерирали творбите на Вивалди. Въпросът, който ги вълнувал, е: „Защо „Рижият абат” е държал в библиотеката си този ръкопис между останалите свои партитури?”. Върху открития документ са нанасяни множество корекции от различни личности. Сардели подложил произведението на щателен анализ и открил очевидни прилики на ариите на новооткрития „Орландо” с арии от другите оперни произведения на Вивалди. Интиуцията на изследователя не го подвела, след като получил и данни от Райнхард Щрьом- най-добрият експерт по опера от 18 век. Заключението било, че намереният „Орландо фуриозо” също е написан от Вивалди. Провокиран от откритието, музикологът Петер Рьом си задава въпросът „Защо Вивалди не е поставил името си на либретото?”. Обяснението, до което достига този експерт заедно с колегата си Сардели, е, че по същото време композиторът е бил свещеник и е поел управлението на Театър Сан Анджело. Затова не е желаел да привлича излишно вниманието на венецианските критици, известни преди всичко с жестоките си цензуриращи коментари. Сега новооткритият „Орландо фуриозо” ще бъде каталогизиран с номерация RV 819. Досега са запазени само две действия от операта, написана през 1714г. Главната роля тук е поверена на баритон, а не на контраалт, както е в произведението от 1727г. Звукозаписната компания Naïve вече е проявила интерес да запише премиерата на новия „Орландо фуриозо”, като записът ще бъде включен в поредицата на лейбъла Vivaldi Edition. Първото изпълнение на тази опера ще се състои на 20 юли 2012г по време на фестивала във френския град Бон, разположен в регион Бургундия. В ролите: Рикардо Новаро /Орландо/, Гаел Аркес /Анджелика/, Ромина Басо /Алчина/ и Теодора Георгиу /Брадаманте/под акомпанимента на ансамбъла Modo Antiquo под палката на Федерико Мария Сардели. Записът ще бъде пуснат в продажба през ноември 2012г.