Карл Дженкинс пише творба върху историческа унгарска поема

Карл Дженкинс пише творба върху историческа унгарска поема

Уелският композитор и диригент Карл Дженкинс работи върху нов проект

Уелският композитор и диригент Карл Дженкинс работи върху нов проект, чиято премиера се очаква да бъде идната година. Пред лондонското радио за класичска музика Класик ФМ Дженкинс нарече „изключителна” новата си работа и изрази надеждата, че премиерата догодина ще бъде двойна – в Ланголен и в Будапеща. Ако се питате защо и Унгария – отговорът на този въпрос е в предисторията на новия проект на Дженкинс. Композиторът се е натъкнал на унгарска поема с името „Бардовете на Уелс”, написана през 1857г. от Янош Арани / 1817-1882/, известен унгарски поет – епик, автор на няколко партиотични поеми и балади. Оказва се обаче, че тази поема е била „замаскирана” като Стара английска балада, поради определени политически причини – най-вероятно, за да не предизвика гнева на цензурата в Австро-Унгария тогава. В нея се разказва за времената от края на XIII век, когато английският крал Едуард I решава да подчини Уелс и една легенда, отнасяща се до краля и 500 уелски бардове, изпратени в залог при размирните събития от 1277г. в Уелс. Композиторът Карл Дженкинс споделя и още пред Classic FM London: „Аз самият не знаех нищо за тази поема до преди година. Тя е написана в Унгария и всички деца там я изучават в училище. Всичко в нея е твърде политическо и се отнася до инвазията на крал Едуард и потушаването на бунтовниците в Уелс. Унгарците са виждали в това аналогия със собственото си страдание, бидейки част от Османската и Австро-Унгарската империи. Очевидно, това е много популярно в Унгария и до днес”, смята уелският композитор, вдъхновен от паралелите в историята на Унгария и неговата родина. Най-добре продаваният съвременен британски композитр Карл Дженкинс / род. 1944г./отдавна е признат, като един от най-интересните и оригинални автори на музика днес. Той има дългогодишно сътрудничество с авторитетното английско радио Classic FM, което още преди години видя в партитурите му музика без граници – „музикални, комерсиални, географски и културни”, а сега вече – и исторически!