Спасено от унищожаване произведение на Йохан Хилер

Спасено от унищожаване произведение на Йохан Хилер

По време на ремонтни дейности в немския град Ваймар, буквално в последния момент

По време на ремонтни дейности в немския град Ваймар, буквално в последния момент бе спасен от унищожение клавир на творба от композитора Йохан Адам Хилер /1728-1804/. Произведението е в жанра „зингшпил“ и е със заглавие „Оракулът“. Във Висшата музикална школа на Ваймар не скриват радостта си от спасяването на нотния материал в 140 страници, датиращ от 18 век, който до този момент бе считан за изгубен. Реставраторите сега трябва да положат доста усилия, за да спрат процеса на избледняване на мастилото, но като цяло клавирът се намира в сравнително добро състояние. Смята се, че откритото произведение е една от най-ранните композиции на германеца Йохан Адам Хилер – композитор, диригент и теоретик, признат като създателят на същинския зингшпил /Singspiel – немски оперен жанр, близък до френската комична опера/. Било е написано през 1753г. по времето, когато 25- годишния Хилер е изучавал съдебна практика в Лайпциг. Според професор Детлеф Алтенбург, ръководител на Института по музикознание във Ваймар-Йена, зингшпилът „Оракулът“ притежава високо художествен вокален стил, противно на по-късни партитури от този жанр. Да се реконструира оркестровата част на произведението по намерения клавир - няма да представлява особена трудност, смята проф. Алтенбург. Освен това е съхранен и текста, който е бил написан от Кристиан Фюрхтегот Гелерт. Композиторът Йохан Адам Хилер е роден на 25.XII.1728г., учи пиано и цифрован бас в Дрезден, по-късно и право в Лайпциг, а през 1759г. основава музикален журнал. Хилер продължава да се занимава с музикално-издателска дейност включително и когато оглавява вокалната школа в Лайпциг през 1771г., в която са се обучавали мнозина известни певци от това време. През 1775г. основава обществото „Musikübende Gesellschaft“, което изнася свои концерти в Лайпцигския Гевандхауз, а от 1789г. работи и като кантор в църквата Св.Тома. Автор е на значителна музикално- теоретична литература.