Една от най-великите опери на XX век - музикалната епопея на Сергей Прокофиев „Война и мир“ ще бъде възродена след десетилетия в руската столица. В годината, когато се чества 200-годишнината на Отечествената война от 1812г., Музикалният театър в Москва отново се обръща към този шедьовър на Прокофиев. Над постановката работят главният диригент на театъра Феликс Коробов, художественият ръководител на оперната трупа Александър Тител и главният художник Владимир Арефев. В спектакъла участва Московската държавна концертно-театрална капела с диригент Анатолий Судаков, а премиерата ще бъде на 28 март. Сергей Прокофиев композира операта си „Война и мир“ /по едноименния безсмъртен роман на Л.Н.Толстой/ в средата на 40-те години на миналия век, но фактически работата върху партитурата продължава до самия край на живота му. Това е неговата най-мащабна творба. Първото й изпълнение в Москва е било през 1957г. на сцената на Музикалния театър „Станиславски и Немирович-Данченко“, когато се е състояло пълното й представяне във всички 13 картини на операта. Тогава постановката е била свързана преди всичко с името на един от най-големите пропагандатори на операта от XX век - руският диригент Самуил Самосуд. Режисьор-постановчик е бил Леонид Баратов /по това време главен режисьор на театъра/, а сценограф - известният театрален художник Борис Волков. Както Класик ФМ радио вече ви информира /„Новото от Метрополитен опера“ от 15.III/, най-прочутата режисьорска версия на „Война и мир“ в последните десетина години, е постановката на именития кино режисьор Андрей Кончаловски от 2000г., в която ролята на Наташа Ростова изигра Анна Нетребко, а диригент бе Валерий Гергиев. Този спектакъл бе предназначен за сцената на Мариинския театър, но две години по-късно /2002г./ бе представен и в Ню Йорк – в Метрополитен опера. Така за изгряващата тогава Нетребко той се превърна в нейния личен дебют на тази престижна нюйоркска сцена. В Санкт Петербург видяха „Война и мир“ през 2000г., благодарение на „холивудския размах“ на Кончаловски /повече от 200 човека на сцената, около 1000 специално ушити костюма, сложни декори с тежина над 60 тона /, а в Ню Йорк критиката нарече Анна Нетребко „руската Одри Хепбърн“. Благодарение на този изключителен отзвук, операта на Прокофиев /в постановката на Андрей Кончаловски/ бе показана и в Ла Скала, Милано, както и в Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“ в Лондон.