Людмил Ангелов – „Дебюси отдавна е влязъл в историята на пианото...”

Людмил Ангелов – „Дебюси отдавна е влязъл в историята на пианото...”

На 2 март в зала „България” Людмил Ангелов ще изпълни интересна и рядко свирена

На 2 март в зала „България” Людмил Ангелов ще изпълни интересна и рядко свирена творба за пиано и оркестър от Клод Дебюси. Фантазия за пиано и оркестър привлича вниманието на българския пианист и той с интерес проучва нейната история. Натъква се на любопитни моменти, проверява всеки детайл от „живота” на партитурата и така стига до убеждението, че това е едно „стойностно” /по неговите думи/ произведение за пиано и оркестър. „Мисля, че Дебюси отдавна е влязъл в историята на пианото, като един от най-ярките таланти, най- самобитните автори на музика за пиано. В този ред на мисли, аз наистина съм много доволен, че успях да осъществя една моя стара мечта – да изпълня тази Фантазия” – казва пианистът в интервю за Класик ФМ радио, малко преди да отиде на първата си репетиция с Оркестъра на Класик ФМ-М тел и диригента Григор Паликаров. „В процеса на работа открих различни варианти на произведението, поразрових се и успях да намеря, за щастие, втората - коригирана от самия Дебюси версия, която става достояние на света през 1968г. От тогава насам тя се превръща в изпълняваната версия на творбата. И с право, защото /както самият Дебюси казва в един свой коментар/, той не е искал да „изоставя това свое дете”....Но за мене Фантазията е едно произведение, което вече носи характерните белези на стила на Дебюси, независимо, че го е писал толкова млад и впоследствие коригирал” – допълва още Людмил Ангелов. „Може би малко хора знаят, но френският композитор много се е дразнел от факта, че неговата музика се определя като импресионистична - продължава Людмил Ангелов – И е питал: какво точно означава импресионистична? И с право...аз много се замислих, когато прочетох тази фраза на Дебюси. Всъщност какво е импресионизъм в музиката, кой може да даде една точна формулировка? Безспорно има някакви паралели с изобразителното изкуство, но след като самият Дебюси не е приемал това „заглавие” за музиката си, очевидно има някакъв резон”. След българското изпълнение на Фантазията за пиано от Дебюси, Людмил Ангелов с радост ще вмъкне този своеобразен концерт за пиано и оркестър в своя репертоар и възнамерява да изсвири творбата до края на годината още веднъж или два пъти. През април пианистът ще запише и Петия клавирен концерт на Панчо Владигеров /със СО на БНР и диригента Найден Тодоров/, с което ще завърши работата си по интегралното издание на всички концерти за пиано на българския композитор /за английската компания Toccata Classics/. Проектът е много напреднал и вероятно през есента ще започне комерсиалното му разпространение по света. Доста е напреднала и подготовката на второто издание на фестивала „Пиано Екстраваганца” / 22-30 септември т.г./. По думите на Людмил Ангелов, още в първия концерт ще се случи „нещо, което много отдавна искахме да направим” – в него ще участва именитата българска певица Александрина Пендачанска. Специално за фестивала ще дойде от Ню Йорк и нашата голяма цигуларка Елмира Дърварова, която заедно с аржентинския пианист / изпълнител на аржентинско танго/ Октавио Брунети ще изнесат една изцяло аржентинска програма. След като години наред с голяма дълбочина Людмил Ангелов изследва и интерпретира музиката на Фредерик Шопен, сега той вече с основание има своя обобщаващ и професионален поглед върху клавирната музика на XIX век и по-конкретно тази във Франция. Ето неговите финални размисли: „Естественият продължител на това, което започва Фредерик Шопен е Клод Дебюси с тази страшна поетичност на музиката... И както прочетох наскоро в един коментар – Шопен е липсващото звено, което свързва невероятното богатство на френската школа за клавесин с музиката на Дебюси и Равел – големите майстори на пианото от началото на XX век”.