„Когато свиря в България за мен винаги има нещо по-специално”

„Когато свиря в България за мен винаги има нещо по-специално”

„Както много често съм казвал

„Както много често съм казвал, когато свиря в България за мен винаги има нещо по- специално” – каза пианистът Петър Петров в интервю за Класик ФМ. „Не мога точно да определя какво е, но това е едно такова чувство, което не мога да го изпитам на друго място” – сподели още музикантът, който първи ще свири на една сцена с цигуларя Светлин Русев в новия цикъл камерни концерти „Светлин Русев и приятели”. На 8 февруари двамата ще обединят усилията си, за да сътворят една уникална камерна вечер в зала „България”. Петър Петров очаква с голям интерес да музицира с известния ни цигулар, защото, както самият той каза - „Знам, че Светлин е един изключителен музикант, а и още повече – ние ще направим този концерт в България!” Те избраха да започнат репетициите си в Париж, като най-близката обща точка в Европа между двамата, преди пристигането им в България. „Обожавам цигулката, като инструмент, имал съм периоди, в които съм слушал много повече музика за цигулка, отколкото за пиано...” – разказа още Петър Петров. Запитан – на кого дължи израстването си, като музикант, той веднага си спомня за българските си учители най-напред: „Винаги бих поставил на първо място проф. Атанас Куртев, а преди това и Катя Божилова – това са двамата музиканти, които наистина са ме формирали”. Благодарен е изключително много и на следващите майстори, при които е специализирал – ливанският пианист и преподавател Абдел Рахман ел Баша /в Париж, 2001г./, от когото е научил много различни неща, както и на поляка Ави Шьонфелд /в Маастрихт, от 2003 до 2005г./, който му помага да развие „един по-глобален поглед към музиката”. Владимир Хоровиц, Марта Аргерих, Емил Гилелс – това са пианистите, които Петър Петров нарича „изключителни”, затова и винаги, когато иска да чуе определена интерпретация, най-напред се насочва към техните записи. А какво е предстоящото в неговата кариера: „Отново се върнах към Шопен! - разказва Петров - Съвсем скоро, може би в края на февруари, ще записвам нов диск само с Шопен. Той беше композиторът, към когото бях най-силно пристрастен в ученическите и студентските си години, тогава много свирех Шопен...Много е интересно, когато човек се върне към това, което е правил преди десетина години /CD Шопен - солови творби, записи на П.Петров в Белгия, 2000г./. Мисля, че сега свиря по-различен начин, 10 години по-късно... и затова искам да се обърна по-сериозно към този композитор”. Срещал се е с Марта Аргерих, макар и разменяйки само няколко думи след неин концерт. Диригентът Артур Фаген го избира да бъде солист в концерти на Дортмундския филхармоничен оркестър /2005г./, изнасяни в голямата зала на „Концертгебау” в Амстердам и в „Двореца на изящните изкуства” в Брюксел. „Един от тези концерти за мен остана незабравим, тъй като в първата част свирих аз – Концерта на Шуман, а във втората беше Миша Майски с Концерта на Дворжак. И това беше един невероятен афиш за мен!” – развълнувано си спомня българският пианист. Постоянно иска да разширява репертоара си и го прави, а за следващата година има и планове за повече българска музика, която да изпълнява в Белгия, където живее и работи. „Има толкова много неща, които бих искал да имам в репертоара си, че понякога си казвам – как ще ми стигне живота, за да изсвиря всичко!” Ако младите пианисти искат да чуят каква е рецептата на Петър Петров за едно успешно прохождане в кариерата им - ето какво би им казал той: „Много е важно да има една хубава дисциплина на работа и една всеотдайност, защото в днешно време конкуренцията е толкова голяма, че е много трудно някой да се открои!”