Джон Маклафлин Уилямс: „Ако някой ме помоли да напиша музика за български филм, ще бъда щастлив да го направя и обещавам, че ще композирам една чудесна мелодия”

Джон Маклафлин Уилямс: „Ако някой ме помоли да напиша музика за български филм, ще бъда щастлив да го направя и обещавам, че ще композирам една чудесна мелодия”

Джон Маклафлин Уилямс е за втори път у нас

Джон Маклафлин Уилямс е за втори път у нас, за да дирижира концерта „Златният век на холивудската филмова музика”. Ден, след като пристигна в България, той гостува в Класик ФМ радио, за да разкаже интересни моменти от предисторията на този концерт. Преди много години, преди още да стане диригент, Джон Маклафлин Уилямс е свирил на цигулка. Запазил е свой спомен, който дълбоко го свързва с партитурата на Джон Уилямс за филмовата класика „Списъкът на Шиндлер”. Ето какво разказа американският диригент: „Замествах в Бостънския симфоничен оркестър, когато свирихме партитури от филмовата музика, но никога не съм си въобразявал, че по- късно ще дирижирам същите неща. Изпитвам една особена привързаност към музиката на филма „Списъкът на Шиндлер”, защото същият оркестър тогава записа партитурата към него. Свирех в щрайха на Бостънския симфоничен оркестър при самия запис, аз съм един от секцията на цигуларите, участвали в саундтрака за филма! А по-късно, вече като концертмайстор, имах възможност и да изсвиря цигулковото соло, когато самият Джон Уилямс дирижираше. Ето защо изпитвам тази особена връзка с музиката от филма”. Запитан защо избира да открие концерта „Златният век на холивудската филмова музика” с фанфарната ярка тема на Елмър Бърнстийн от филма „Великолепната седморка”, Джон Маклафлин Уилямс отговаря: „Това е една от най-американски звучащите музикални теми от киното! Характера на музиката е много народен, тя е много ритмична, като едно живо препускане на кон... ” Интересът на диригента към филмовата музика започва още когато е бил дете. „Гледах филми и се запитвах ...каква е тази прекрасна музика? По-късно, когато започнах да свиря на цигулка, научих концерта на Ерих Корнголд и веднага се сетих, че това е музика от киното – „Принцът и просякът”! Така постепенно осъзнах, че става въпрос за филмова музика и че тя е пълна с богатства и съкровища. Самият аз никога не съм писал филмова музика, но много бих искал. Някога, когато изучавах композиция, моите учители ми казваха, че творбите ми звучат като филмови партитури и за мен това беше чудесно! Обичам мелодията и искам хората да я усещат, когато слушат. Ако някой ме помоли да напиша музика за български филм, ще бъда щастлив да го направя и обещавам, че ще композирам една чудесна мелодия! Ние не знаем много за българските филми, при нас в Америка е трудно да се стигне до тях, но аз съм любопитен да науча повече, заинтригуван съм и ако имате предложение...съм готов да се озова!” – каза още той. Повечето от аранжиментите на филмовите теми за концерта, са оригинали и диригентът е убеден в способностите на музикантите от Класик ФМ М- тел оркестър, що се отнася до типичното „американско холивудско” звучене. „Те знаят какво да направят, защото този звук всъщност идва от Европа, но ако са забравили – аз ще им го припомня!” – убеден е Джон Маклафлин Уилямс.