Маестро Георги Димитров: Свирим „Песен за Земята

Маестро Георги Димитров: Свирим „Песен за Земята" от Малер в „епидемичен вариант"

На 17 юни от 19.00ч. в зала „България“

На 17 юни от 19.00ч. в зала „България“ Софийската филхармония и маестро Георги Димитров представят рядко изпълняваната в България Симфония - кантата "Песен за земята" от Густав Малер. 

„Правим го в „епидемичен вариант“- свирим оркестрацията на Шьонберг, която е за камерен състав. Не свирим оригиналът, тъй като той е за огромен симфоничен оркестър, който не ни се позволява от РЗИ и МЗ. Сега филхармониците свирят камерна музика и много се кефят така“, заяви в ефира на Classic FM radio маестро Георги Димитров.

Шедьовърът на австрийския композитор за двама солисти и оркестър е смятан за връх в класическата музика, а самият Малер го определя като „най-личното нещо от всичко, което съм създал“. Солисти в концерта са тенорът Максимилиан фон Лютгендорф, когото публиката познава от изпълнението на Малеровата Симфония на хилядата преди три години и баритонът Томас Вайнтхапел. В ролята на четец влиза актрисата Йоана Буковска-Давидова. Според Георги Димитров, „солистите са податливи на всичко. Нямат проблеми с вокализирането". Той ги окачестви като „много музикални хора".

Завършена през 1909, „Песен за земята” прозвучава за първи път на 20 ноември 1911, шест месеца след смъртта на Малер, в Tonhalle в Мюнхен, под диригентството на прочутия Бруно Валтер, със солисти американските певци Сара Кайер и Уилям Милър. По думите на маестро Димитрова, тази творба е написана „като за последно“ от Малер. Макар че в партитурата авторът отбелязва, че солистите са тенор и алт или баритон, замяната на женския тембър първоначално не добива популярност. Но след записите на творбата с прочутия Дитер Фишер Дискау под диригентството на Паул Клецки и Ленард Бърнстейн вариантът с баритон също се утвърждава в концертната практика. Любопитна подробност е, че 50 години след като Бърнстейн работи по историческата оригинална партитура, тя се завръща във Виенската филхармония, след като години наред е съхранявана в Ню Йорк първоначално от семейството на Бърнстейн, а после от Нюйоркската филхармония.

Маестро Георги Димитров неведнъж е демонстрирал афинитета си към творчеството на Малер. Неговите интерпретации винаги са се отличавали със задълбочен прочит и вникване във философските аспекти на Малеровите произведения. Едно от най-значимите имена в съвременното ни диригентско изкуство, той чертае със своите изпълнения запомнящи се кулминации в българската музикална култура.

„Диригентът не е акомпанятор, той носи отговорност за цялата продукция. Не вярвам да има диригенти, които искат да бъдат диктатори самоцелно, но всеки си изгражда слухов образ на произведението, което дирижира", подчертава маестро Димитров. Той уточнява, че всичко зависи от състава, с който се работи. 

Георги Димитров започва музикалното си обучение при известния цигулков педагог Божидар Розенберг, а през 1971г. завършва Българската държавна консерватория в класа по оркестрово дирижиране на проф. Влади Симеонов и цигулкапри проф. Михаил Балкански. След това специализира дирижиране при прочутите Евгений Мравински и Арвид Янсонс в Санкт Петербург.

От 1972г. Георги Димитров е диригент на Пловдивската филхармония, а от 1981главен диригент и директор на Русенската опера, паралелно е диригент и в Софийската опера. В периода 1990 – 1995 ръководи Симфоничния оркестър на Сан Марино, където за своите постижения получава най-високото отличие на Републиката – Кавалер на ордена „Санта Агата“. От сезон 1995/1996 е музикален директор и главен диригент на Пловдивската филхармония, впоследствие Оперно-филхармонично дружество – Пловдив, с чиито състав осъществява множество големи проекти, турнета в страната и в чужбина, участва в откриването на Европейския месец на културата в Пловдив (1999), предавано директно по Евровизия. В следващите години е бил последователно директор на Оперно-филхармоничните дружества в Русе и в Пловдив, а от 2013 е диригент на свободна практика.

Георги Димитров е дирижирал всички български оркестри, бил е канен като гост-диригент на известни оркестри и оперни театри в Русия, Румъния, Унгария, Германия, Италия, Полша, Чехия, Куба, Мексико, Испания, Швейцария и др.

Във внушителния му репертоар се вписват десетки симфонични, оперни и кантатно-ораториални творби, премиери на опуси на Константин Илиев, Лазар Николов, Симеон Пиронков, Красимир Кюркчийски, Георги Арнаудов и др., както и първи изпълнения у нас на произведения на Дмитрий Шостакович, Антон Брукнер, Густав Малер, Арнолд Шьонберг, Ленард Бърнстейн, Сергей Прокофиев. Ярки впечатления са оставили постановките под неговото ръководство на Вердиевите опери „Набуко“, „Аида“, „Травиата“, „Бал с маски“, „Отело“, „Дон Карлос“, „Риголето“ и „Трубадур“; „Бохеми“ и „Тоска“ от Пучини, „Норма“ от Белини, „Любовен еликсир“ и „Лучия ди Ламермур“ от Доницети, „Селска чест“ от Маскани, „Дама Пика“ от Чайковски.

Авторитетен, високо уважаван музикант, Георги Димитров редовно провежда майсторски класове по дирижиране, канен е и в жури на международни конкурси за диригенти. „Младите диригенти обичат да правят повече образи и да се харесват на дамите като са във фрак. Съветът ми е да се слуша и да се работи", счита той. За него германският вестник „Зюдкурир” (Баден Вюртемберг) пише: „Българския гост-диригент Георги Димитров напълно отдава себе си и превъзходните си умения на разцъфтяващата под неговото ръководство музика, в която с пестелив жест той разкрива само най-важното и със своя „инструмент” – оркестъра – съгражда цели звукови светове...”

Билети за концерта са налични на касата на зала България и в Ивентим.

Цялото интервю на Георги Митов-Геми с маестро Георги Димитров ще откриете в звуковия файл под снимката вляво.