Маестра Марин Алсоп: „Всички ние трябва да бъдем Ленард Бърнстейн“

Чуйте интервюто с жената, която промени света на класическата музика завинаги преди диригентския й дебют със Софийската филхармония на 20 и 21 май

Тя е първата жена - главен диригент на голям симфоничен оркестър в Америка / Балтиморския симфоничен оркестър/. Тя е първата жена, която ръководи водещ оркестър във Виена /Симфоничния оркестър на Виенското радио ORF/ и първата диригентка в историята на „Последната вечер на BBC Proms”. Името й е включено в престижната класация на британското радио Classic FM за най-добри диригенти на всички времена наред с Лорин Маазел, сър Колин Дейвис, Артуро Тосканини, Леополд Стоковски, Валерий Гергиев и Херберт фон Караян.Счита, че успехът й се дължи на упорство и безотказност.

Тя е Маестра Марин Алсоп и пристига за първи път в България за два концерта със Софийската филхармония. На 20 и 21 май от 19.00ч. в зала „България“ тя ще представи нейната интерпретация на Брамсовите Академична увертюра и Симфония 2. Билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.

 „Брамс беше първия композитор, който ме развълнува и ме докосна емоционално. Тогава бях тийнейджър и може би това помогна. Обожавам Брамс и повече от една година не съм имала възможност да го дирижирам и много се радвам за този концерт“, призна в ефира на българското Classic FM radio прочутата американска диригентка. „Симфония № 2 е прекрасният избор за този момент от човешката история -хората се чувстват, изолирани и потиснати поне сред онези, които познавам. В нея има усещането, че нещата вървят напред, докато в момента живота за нас е спрял. Има оптимизъм и нови възможности и от това се нуждаем днес“, добави тя.

Родена в Ню Йорк в семейство на професионални музиканти и получава образование в Masters School. Тя посещава Йейлския университет, но по-късно се прехвърля в Джулиард скул, където получава бакалавърска и магистърска степен по цигулка. Докато учи там, Алсоп свири с оркестри като Нюйоркската филхармония и оркестъра на Нюйоркския балет. Тя печели наградата Кусевицки като изключителен студент диригент в музикалния център Tanglewood през 1989 г., където се запознава със своя герой и бъдещ наставник Леонард Бърнстейн, който оценява високо таланта ѝ.

„Да бъдеш ученик на Ленард Бърнстейн беше най-паметният период в живота ми. Той промени отношението ми към музиката, като поставяше винаги композитора на първо място, а ние сме онези, които предаваме посланието на композитора. Той ме направи гражданин на света“, заяви Марин Алсоп. По думите й, е необходимо „да отворим нашата сфера на дейност така, че да се създадат възможности за всеки, независимо от икономическите, културни особености и откъде идват съответните хора. Трябва да създадем възможности за достъп, които могат да се представят добре, но те трябва да се почувстват включени във всички тези усилия. В известен смисъл, всички ние трябва да бъдем Ленард Бърнстейн“.

През 2021 г. Алсоп става главен музикален директор на Симфоничния оркестър на Балтимор. С това завършва нейният изключителен 14-годишен период като музикален директор, през който тя ръководи оркестъра в първото му от 13 години европейско турне, години, в които излизат много записи, получили награди, и над двадесет световни премиери. Сезонът 2020/21 е вторият за Марин Алсоп като главен диригент на Симфоничния оркестър на Виенското радио ORF, който тя дирижира в Концертхаус и Музикферайн, както и по време на записи, предавания и турнета. Тя е главен диригент и куратор на фестивала "Равиния" в Чикаго, където дебютира през 2002г.,  като също така отговаря и дирижира летните резиденции на Чикагския симфоничен оркестър. „Радвам се, че работя в Европа, тъй като тук културата присъства много повече, отколкото в Америка. В Европа музикантите полагат ужасно много усилия в сравнение с Америка“, посочи Алсоп.

Носителка на Грами, няколко награди Грамофон, номинирана за Еми, наградие на BBC Music Magazine, първият и единствен диригент, получил стипендия MacArthur, маестра Алсоп също така е удостоена с наградата Crystal Award на Световния икономически форум. През 2020 г. изтъкнатата диригентка е резидент във Виенския университет за музика и сценични изкуства, директор е на университетската програма по дирижиране в Института Пибоди в Университета Джонс Хопкинс и е почетен доктор на университета Йейл и Джулиард скул. В диригентската програма „тази година групата е от 6 мъже, но следващата година ще има повече жени. Стипендиите са основани през 2002г.; 24-ма са ги получавали, а 18 от тях вече са музикални директори, което е безкрайно вълнуващо. За мен е важно да се дава път на таланта и сред талантливите да се изберат най-добрите, които да продължават да се развиват“, твърди Алсоп.

През 2020 г. Марин Алсоп ръководи глобален проект за отбелязване на 250-годишнината от рождението на Бетовен в сътрудничество с Карнеги Хол. За да сподели посланията на композитора за толерантност, единство и радост с публиката на 21-ви век, тя създава преосмислени изпълнения на Деветата симфония на Бетовен с десет оркестъра на водещи места на шест континента; партньори са лондонският Southbank Center, където тя е асоцииран артист.

Марин Алсоп има дългогодишни връзки с Лондонската филхармония и лондонските симфонични оркестри и редовно гостува като диригент на големи международни състави като оркестъра на Кливланд, Оркестъра на Филаделфия, Гевандхаус оркестър в Лайпциг, Оркестъра на Ла Скала, Оркестъра от епохата на Просвещението и Датския национален оркестър, Фестивалния оркестър на Будапеща и оркестрите на Роял Концертгебау. Тя открива сезон 2020/2021 на „Оркестр де Пари“ и се завръща с Лондонския симфоничен оркестър както в Барбикан Център, така и в Западната Музикална академия. През 2019 г., след седем години като музикален директор, Алсоп става почетен диригент на симфоничния оркестър на Сао Пауло в Бразилия (OSESP), където продължава да ръководи големи проекти всеки сезон.

Обширната дискография на Алсоп включва записи за Decca, Harmonia Mundi и Sony Classical, както и забележителни цикли на Брамс с Лондонската филхармония, Дворжак със симфоничния оркестър на Балтимор и Прокофиев със Симфоничния оркестър на Сао Пауло за Naxos. Отдадена на новата музика, тя е музикален директор на фестивала за съвременна музика в Калифорния в продължение на 25 години.

Определяна като най-добрата жена диригент, Марин Алсоп съветва жените, които са решени да поемат по нейния професионален път: „Трябва да настоявате, да сбъднете мечтата си и ако някога се обезкуражавате, помислете си за мен! Ако мога да помогна, обадете ми се!“. През 2021г. тя основава в Балтимор музикална образователна програма OrchKids, подобно на венецуелската „El Sistema“.  Това е „програма за деца с ограничени възможности от семейства с ниски доходи, от малцинствени групи, които не разполагат с ресурсите, които имат други деца. Идеята е да се създаде равенство и възможности за достъп, които те невинаги могат да постигнат. Започнахме с 30 деца, а сега са 2000“.  

Според Марин Алсоп, „ние сме създадени така, че да разбираме музиката, независимо от това дали сме музиканти или не. Всеки има любима песен, красива мелодия, за която се досеща или си тананика под душа. Музиката дава радост и определено може да ни лекува“.

Чуйте цялото интервю на Георги Митов – Геми с маестра Марин Алсоп в превод на Ирина Атанасова, разположено в звуковия файл под снимките и видеоматериалите вляво.