Маестро Томас Цеетмаер: „Реквием на Моцарт издига духа и те кара да надникнеш по-дълбоко в себе си“

Тази вечер гостува на Софийската филхармония с виолистката Рут Килиус

Да слушаш и изпълняваш Реквием на Моцарт не е тъжно събитие. Това е музика, която издига духа и те кара да надникнеш по-дълбоко в себе си“, заяви изтъкнатият цигулар и диригент Томас Цеетмаер в ефира на Класик ФМ радио. Тази вечер от 19ч. в зала „България“ той ще се качи на пулта на Софийската филхармония, за да дирижира Моцартовия шедьовър. В концерта ще вземат участие и Националния филхармоничен хор и солистите Евгения Ралчева, Петя Петрова, Михаил Михайлов и Ивайло Джуров. „За мен е голяма привилегия да дирижирам едно от най-великите произведения, писани някога в човешката история. Хорът ще пее този път от балкона- мъжете от единия, а жените - от другия балкон. Духовите инструменталисти ще бъдат разположени на сцената, така че да се спазват „здравословните“ разстояния между тях. Публиката ще бъде заобиколена от музиката, което е страхотно преживяване“, добави Цеетмаер.

В програмата ще прозвучи и Концерта за виола от Бела Барток със солист Рут Килиус. Талантливата виолистка и изявения маестро са заедно на сцената и в живота. „Запознахме се на музикалната сцена през 90-те години на 20 век на концерт в Швейцария“, посочва Килиус. „Това е най-важното произведение, написано за виола. Съдбата му е толкова трагична, колкото тази на Реквиема (не е завършено приживе от композитора). То е докосващо и кореспондира с духа на Моцартовия Реквием….“  

Билети за концерта на Софийската филхармония са налични на касата на зала България и в Ивентим

Последният звукозаписен проект на Томас Цеетмаер е Шест сонати и партитури на Бах за соло цигулка, избрани от Ню Йорк Таймс като една от „25-те най-добри класически музикални записа за 2019 г.“, посочени от Die Zeit като един от любимите им записи за 2019 г. и победител в Opus Klassik 2020 за най-добър самостоятелен запис. Музиката на Бах съпътства живота на Цеетмаер от ранните му години, а впоследствие спомага за срещата му с Николаус Харнонкур през 1981г. на Баховия фестивал в Лайпциг. „Музиката на Бах е важна, колкото тази на Моцарт. Забележителното около сонатите и партитурите на Бах е демонстрацията колко много може да бъде постигнато само с един инструмент“, подчертава Цеетмаер.

Томас Цеетмаер и Рут Килиус редовно концертират в най-престижните зали по целия свят. През 1994г. дуото основава прочутия квартет „Цеетмаер“, чийто запис на  Струнен квартет № 4 от Хиндемит и Струнен квартет № 5 на Барток е отличен с авторитетната награда „Диапазон Д’Ор“ на годината. „Камерната музика е страстта на живота. Това е мисия“, убедена е виолистката.

Цялото интервю на Георги Митов-Геми с Томас Цеетмаер и Рут Килиус в превод на Ангелина Александрова ще откриете в звуковия файл под снимката вляво.