Органистът Саболч Самоши: „Унгария заделя 2 млрд. форинта за подкрепа на културата”

„Концентрирал съм се върху радостта от Възкресението”, заяви в ефира на Classic FM radio изтъкнатият музикант, който гостува за втори път в България.

На 18 април 2021г. от 19ч. във Фестивалния и конгресен център във Варна и на 20 април от 19ч.  в столичната зала България” ще се проведе Великденски концерт на унгарския органист Саболч Самоши. Той пристига за втори път в България по покана на Унгарския културен институт в София.

В програмата на концерта публиката ще чуе

А. Вивалди - Й.С.Бах: Концерт за орган в ла минор

Й.С.Бах: О, човече, оплачи своя голям грях

Anonymous: Choreae Hungaricae 

Й.С.Бах: Сърдечно ми се иска една блажена смърт BWV 727

Й.С.Бах: Токата и фуга в ре минор

Силард Ференц Ковач: Въведение

Золтан Кодай: Тиха литургия за орган

С. Рахманинов: Прелюдия до диез минор

Золтан Кодай: Вечерна песен

Леон Боелман: Сюита  готика, оп.25

Билети ще намерите на касата на ФКЦ Варна, на касата на зала “България” и в мрежата на Ивентим.

„Концентрирал съм се върху радостта от Възкресението”, заяви в ефира на Classic FM radio унгарският органист Саболч Самоши. „За първи път чух “Вечерна песен” от Кодай в Бенедиктинската гимназия в Панонхалма. Когато посетих абатството и влязох в църквата, органистът свиреше точно това произведение и така се роди моята любов и към тази творба, и към инструмента, с който се занимавам и изучавам. От тогава много често изпълнявам в края на концертите си тази творба и винаги с любопитство очаквам дали публиката ще разбере, че това е една молитва без думи”, разказва Самоши. Тя е отправена от млад войник, който се бори за Австро-унгарската империя. „В оригинал това е една народна песен, която е преработена от Золтан Кодай за хор, която аз преработих и изпълнявам на орган. През 1922г. Кодай е събирал народни песни, като тази е една от тях и е от района на Сегед”, добави той. „Могат и без вяра да се изпълняват различни служби и произведения, но същността е в това човек да го прави от вътрешно убеждение и със сърце, така че важно е човек да вярва”, подчерта Саболч Самоши.

През 2010г. органистът изнася за първи път концерт в България. По същото време Печ кандидатства за Европейска столица на културата и в програмата за тази цел е заложено произведение за орган, което той трябва да изпълни в градската катедрала. „Едновременно участвах на две места, но можех да бъда физически само на едно и то беше София”, спомня си авторитетният музикант.

През 1994ч. Саболч Самоши въвежда в родния си град Печ обучението по орган. По думите му, органовата музика става все по-популярна и образователния процес по орган се повишава. „За мен беше важно, че в Австрия можех да уча органова музика, религиозна музика и различни импровизации, защото Унгария беше изостанала в това отношение през комунистическия период, когато това не можеше да се изучава и слуша”.

Днес пандемията оставя сериозен отпечатък върху музикалния живот в Унгария. Според Самоши, правителството подкрепя провеждането на концерти, излъчвани чрез стрийминг с много високо качество на звука. „В други концерти нямаме връзка с публиката в чата, докато по време на стрийминга получаваме много положителни отзиви, както и критики, по отношение на концертите, които изнасяме”, посочи органистът. „През миналата година за изпълнителите на класическа музика са предоставени 100 млн. форинта, а общата рамка на програмата е 1 млрд.форинта. 80 % от сумата, която се осигурява, се изплаща като аванс за изпълнението на конкретна програма или артистична задача. В малките населени места културните центрове не трябва да заплащат хонорари за изпълнителите, а да осигурят мястото или начина на провеждане на програмата, тъй като самият творец получава директно финансирането за своята програма. Така се подпомагат и творците, и културните центрове, и публиката, която има достъп до самите програми”, пояснява Самоши. „През 2020г. подпомагането за културния живот е било в размер на 1 млрд. форинта, а през 2021г. е заделена сумата от 2 млрд. форинта /бел.ред. около 10,6 млн.лева/. Към тези възможности за отделни творци и програмите им се добавя и подпомагането на различни фестивали и възможностите за стрийминг. От няколко години има правителствена програма за поддръжка и ремонт на органи в страната, като годишно се заделят от 100-150 млн.форинта, които невинаги са достатъчни, но за нас е радост, че могат да се отделят такива средства. Така бяха построени нови инструменти и бяха обновени други органи, сред които и този в Музикалната академия „Ференц Лист” в Будапеща”, каза още унгарският органист.

Саболч Самоши е роден през 1970г. в гр. Печ. Учи в музикалното училище в родния си град и в Бенедиктинската гимназия в Панонхалма, където започва да свири на орган. Следва математика и музикална педагогика в Университета „Янус Панониус“ в Печ и в същото време учи орган под ръководството на Мария Егетьо и Лукач Ференц Амент. По-късно следва църковно диригентство в Унгарското национално дружество „Света Цецилия“ в Будапеща, където се дипломира през 1996 година. През 2000 г. завършва с отличие Университета за музикални и сценични изкуства в Грац, специалност „орган“ с преподаватели Ернст Трибел и Ханфрид Луке, през 2001 г. – по църковна музика в Грац, а през 2002 г. като учител по орган отново в Грац. Посещава майсторски класове по орган при Микаел Радулеску, Едоардо Белоти и Луи Робилиар.

От 1994 до 2013г. е органист, диригент и музикален директор на базиликата в Печ и директор на Епархийския институт за обучение на кантори в Печ. По време на работата си, той обновява църковния музикален живот в Печ, като адаптира знанията си от следването в Австрия. Името му се свързва с обновяването на музикалните меси в Печ и с факта, че по повод годината на Моцарт (2006г., 250-годишнината от рождението на композитора) с Хора и Оркестъра на Базиликата в Печ представя всички оркестрови меси на големия композитор. За честването на 1000-годишнината от основаването на Печката епархия, наред с други събития, е представена „Симфония на хилядата“ от Малер с хор от 600 души и орекстър от 150 души. От 2020 г. е музикален директор на Катедралата в Сегед.

Има участия в уникални органови концерти: с Йожеф Балог (орган-пиано), със Зигмунд Гровен (орган-устна хармоника), с Марта Шебещен (орган-народни песни) и Ласло Деш (орган-саксофон).

Отличен е със стипендия на Фондация „Йохан Вебер“ (1997-2001) и е носител на Награда „Würdigungspreis” от Министъра на културата на Австрия (2002), на Наградата от епископа на Епархия Печ (2014) и Награда „Ференц Лист“ (2020).

Цялото интервю на Георги Митов-Геми с унгарския органист Саболч Самоши ще откриете в звуковия файл под снимките вляво. Преводът е на Лияна Петрова от Унгарския културен институт в София.