Творба на Перголези е написана от каталунец?

Мотетът Salve Regina за два гласа

Джовани Батиста Перголези  завършва земния си път, когато е бил само на 26 години. По това време славата му е била такава, че много недобросъвестни издатели включили подписа на композитора посмъртно в безброй партитури с намерението да бъдат продадени на висока цена на нищо неподозиращите купувачи, желаещи да ги получат.

Невъзможно е за толкова кратко време Перголези да е написал толкова много творби, но никой не го е забелязвал или не е искал да признае това. С течение на времето е доказано фалшивото авторство на много от тези произведения.

Едно от тях е мотетът Salve Regina за два гласа (да не се обърква с известния Salve Regina за сопрано), който не е написан от Перголези, а от негов съвременник- каталунският композитор Жоан Росел. Откритието се дължи на италианския цигулар и диригент Рикардо Минаси, който  записал мотета заедно с Ансамбъл Rezonanz, сопраното Джулия Семенцато и мецосопраното Лусил Ришадо. Наскоро компактдискът с това произведение, както и „Стабат матер" от Перголези, бяха издадени от лейбъла Harmonia Mundi.

Жоан Росел е роден в Барселона на 1 април 1724г. и умира на 30 март 1780г. Израснал е в музикално семейство, като дядо му, носещ същото име Жоан, е работил в капелата на Катедралата в Барселона, а баща му Висенте е бил тенор солист в църквата „Санта Мария дел Пино“. Неговите братя Антонио и Мануел са цигулари в капелата на Двореца на графинята на Барселона. През 1731г. Росел печели място в капелата на Катедралата в Барселона, където негови учители са Хосе Пиканьол, Франсиско Валс и Жозеп Пужол, на които той става любим ученик. През 1746г. е избран за капелмайстор на Катедралата на Тарагона, в която прекарва само една година, тъй като през 1747г. е назначен за капелмайстор на наскоро основаната капела Санта Ана дел Паласио.  През този период, за който има оскъдни данни, той поддържа интензивна кореспонденция с Жайме Каселас, също каталунец,  който по това време е капелмайстор на Катедралата в Толедо. Когато същият се оттегля през 1762г., Росел се представя на конкурс и го печели, като официално е назначен на овакантения от Каселас пост през 19 април 1763г.

 Докато е в Толедо, освен че композира църковна музика и музика за празнични церемонии, Росел се посвещава на извеждането на музикантите извън катедралата с цел да изнасят концерти пред публика. През този период той често пътува с тях до Мадрид. Към 1776 г. здравето му започва да се влошава, което го принуждава да се откаже от задълженията си и да се посвети на лечение в Барселона.

От Росел са оцелели 177 църковни произведения, сред които 34 творби на латински и 135 коледни песни, като повечето от тях са написани на испански език.

Мотетът Salve Regina датира от 1753 г., когато Росел е бил на остров Майорка. Любопитното е, че през 2007 г. Камерният оркестър на Каталуния под ръководството на Жоан Памиес записва този мотет, като  предполага, че Росел е негов автор, но без да осъзнава, че това е същата Salve Regina, която е приписвана на Перголези. В информационните бележки върху обложката на албума може да се прочете следното: „Езикът, използван от Росел, е бил обичайният по онова време. Заслужава да се отбележи, че цигулковите партии тук са по-сложни, отколкото в други негови църковни произведения. Влиянието на Перголези се вижда ясно в тази творба ”.

Рикардо Минаси е музикантът, който почти случайно прави проверка на информацията. Оказва се, че това е същата Salve Regina! Само 10 дни преди да влезе в студиото, за да запише компактдиска, италианският цигулар и диригент започва да търси информация в интернет за произведението и попада на споменатия запис на Камерния оркестър на Каталуния. Той го изслушва и веднага след като музиката прозвучава познато, това предизвика у него подозрение.

Най-старото нотно издание, което намира, е от 1773 г., редактирано от шотландец на име Робърт Бремнер. Затова  Минаси решава да се консултира с каталунския композитор и музиколог Анна Казура, специалист в творчеството на Росел. След подходящите сравнения на партитурите и двамата стигат до заключението, че става дума за една и съща творба и че истинският автор на мотетът Salve Regina за два гласа е Жоан Росел, а не Джовани Батиста Перголези.