Конкурсът „La Maestra“ търси своите кандидати

Насочен към жените в диригентската професия

Диригентският конкурс „La Maestra“ започва да набира кандидати за участие във второто си издание. Международният конкурс, насочен изцяло към утвърждаването на жените в диригентската професия, приема кандидатури от днес – 8 март 2021г. Регистрацията вече е възможна на сайта на състезанието /www.lamaestra-paris.com/ и ще бъде отворена до 3 септември т.г. Самият конкурс ще бъде проведен във френската столица между 3 и 6 март 2022г. и както при първото издание, негов домакин остава Филхармонията на Париж, а музикалният състав, който отново ще е на разположение на кандидатките, е Парижкият оркестър „Моцарт“. Учредителното издание на дамския диригентски конкурс се състоя през есента на миналата 2020г. – след известно закъснение на старта, поради пандемията от Covid-19, но пък бе прието с огромен интерес. Явиха се 220 жени диригенти от 51 страни, а финалът беше излъчен по телевизионния канал ARTE. Сред всички тях се оказа и една талантлива българка, която беше избрана сред 12-те допуснати да дирижират в конкурсната програма – Деляна Лазарова, записала името си в историята на това първо по рода си състезание

„В понеделник, на 8 март 2021г., Парижкият оркестър „Моцарт“ и Филхармонията на Париж ще отпразнуват Международния ден на жената с отварянето на регистрацията за кандидатстване за следващото състезание „La Maestra“. Жените диригенти от цял свят, без възрастови ограничения, ще имат срок до 3 септември 2021 г., за да кандидатстват онлайн и да последват пътя на Ребека Тонг, Стефани Чилдрес и Лина Гонзалес-Гранадос – победителките от първото състезание“, четем сега на сайта на конкурса. Според неговия регламент, действително няма никакви възрастови ограничения. „Мъжете ръководят оркестри на възраст до 95 години, а на жените „учтиво“ се намеква дали не биха искали да се пенсионират“, казва основателката Клер Жибо, цитирана от RFI. Затова и сред участниците в „La Maestra“ от първото издание имаше диригентки дори над 70-годишна възраст. Но преди всичко, според французойката Клер Жибо, която е и музикален директор на Парижкия оркестър „Моцарт“, този конкурс е замислен като сцена за конкуренция между професионални диригентки от целия свят и предоставя добри възможности за развитие пред трите финалистки. 

„Казвали са ми, че ръцете на жените стоят по различен начин и че са приспособени само да носят деца…“, споделя Жибо пред AFP. Тя е първата дама, дирижирала Филхармоничния оркестър на Миланската скала и Берлинската филхармония, а догодина отново ще бъде член на журито в своя конкурс, редом с именитата американска диригентка Марин Алсоп и под председателството на генералния мениджър на Нюйоркската филхармония Дебора Борда. Този конкурс привлече вниманието на обществото, заради непоколебимата му амбиция да осветли жените в доминираната от силния пол професия на диригента, а още по време на първото издание Radio France Internationale публикува някои будещи тревога данни: от общо 778 професионални симфонични оркестри по света, в едва 48 от тях на диригентския пулт стои жена.