Една от най-изявените певици преминали през майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, Мария Радоева вече е любимка и на публиката в зала „България“. На 7 март под диригентската палка на изключителния Фредерик Шаслен тя ще изпълни „Четири последни песни“ от Щраус. В програмата на вечерта ще звучат още „Тема и вариации за тромбон и оркестър“ от Шаслен със солист Йорген ван Райен и Пражка симфония от Моцарт. „Четири последни песни” от Рихард Щраус са написани само година преди смъртта на композитора и са посветени на неговата съпруга Паулине де Ана. Първите три от тях са по текстове на Херман Хесе, а последната - на Йозеф фон Айхендорф. Заглавието е избрано от издателя Ернст Рот, който ги подрежда по начина, по който трябва да бъдат изпълнени.
„Точно преди 9-10 години съм ги работила с Райна Кабаиванска. Тя също ги харесва, но за мен беше много трудно“, призна в ефира на Класик ФМ сопраното Мария Радоева. „Те изразяват своеобразния цикъл на живота на един човек. Дори, според мен, всяка една от тях от началото до края е един своеобразен цикъл на раждане; има винаги една смърт, изразена чрез думите или спиращата дъха музика. Последната песен, която Щраус композира, е „Септември“. Моята любима и тази, която най-силно ме докосва, е последната, озаглавена „На залез“ . Текстът на Айхендорф е изключително силен и самата оркестрация на Щраус е богатство на звуци - наситеност на този текст и една почти медитация“, допълва оперното дарование.
Мария Радоева завършва Националната музикална Академия „Проф. Панчо Владигеров” през 2006г. в класа на доц. Людмила Хаджиева, през 2012г. се дипломира и като магистър. През 2006г., след участие в конкурса „Neue Stimmen“ в Германия, получава право за участие в майсторски клас с Катя Ричарели, Франсиско Арайза и Густав Кун. През 2011г. участва и в конурса „Cardiff Singer of the World“. Широкият диапазон на гласа й позволява да изпълни сопрановата партия във Втора симфония на Малер с Националния оркестър на Лоара под диригентството на Исаак Карабчевски. През 2013г. пее сопрановата партия в „Реквием“ на Верди с Кралския филхармоничен оркестър в лондонската Royal Festival Hall. Същата година излиза първият компакт диск с нейно участие – „Малка слънчева меса” на Росини. През следващите години получава ангажименти в Театро Реджо в Торино и на Тиролския музикален фестивал в Ерл (Австрия), където под диригентството на Густав Кун пее в „Набуко” на Верди, „Семирамида” и „Ермиона” на Росини, „Царят пастир” на Моцарт. Със Софийската филхармония изпълнява сопрановата партия в „Месия” на Хендел под палката на Урош Лайовиц и в Четвърта симфония на Малер под диригентството на Йорма Панула. През 2019г., вече като мецосопран, тя изпълнява „Песни по Матилде Везендонк” на Вагнер с оркестъра на Арена ди Верона и Густав Кун. Същата година дебютира в ролята на Евридика в „Орфей и Евридика” на Глук в Античния театър в Пловдив.
Само преди дни Мария Радоева приключи записите с камерния оркестър на Густав Кун с рядко изпълнявани произведения от Хендел, Вивалди, Бах и Бетовен, а бележитият диригент не скрива задоволството си от резултата. Българското сопрано описва немския маестро като „човек, пълен с идеи, а неговия камерен оркестър е събрал най-добрите музиканти“. При какви мерки са осъществени записите? „Изискванията са много строги. Всички бяхме с тест. Густав Кун е противник на маските и споделя, че е щастлив да работи, но не и ако види човек с маска. Репетирахме като нормални хора и си дадохме сметка колко сме били щастливи и това ни даде допълнително желание за живот и желание да творим музика“, посочи Мария Радоева.
Гласовитата българка живее в Италия, където „сме задължени да носим маски и на улицата от октомври миналата година. Надявам се, че с идването на пролетта и напредването на ваксинацията ще се отворят театрите и концертните зали, защото мисля, че хората имат крещяща нужда. България е рай, тъй като театрите са отворени“, подчертава тя. Въпреки че е със „смесени чувства и отношение към ваксините“, Радоева е категорична, че ще се ваксинира.
По думите й, предстоят професионални ангажименти, останали от миналата година, чието осъществяване остава несигурно заради усложнената ситуация с коронавируса по света. За първи път в ефира на Класик ФМ радио талантливата оперна певица обяви, че работи над „заглавие, което не е изпълнявано никога в България“, чиято премиера ще се проведе през лятото.
Цялото интервю на Георги Митов-Геми с Мария Радоева ще откирете взвуковия файл под снимките вляво.
Билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.