Маестро Фредерик Шаслен: „Музиката, изкуството, културата са най-важните неща за човечеството, особено в момента, когато сме затворени“

Дирижира Софийската филхармония на 7 март в зала „България"

„Човешката връзка винаги ме е интересувала повече при срещата с нов оркестър, а след това  - да открия характера на този оркестър, защото всеки оркестър има свой много различен характер“. Това заяви в ефира на Класик ФМ радио маестро Фредерик Шаслен броени дни преди концерта на 7 март в зала България". „Доста слушах Софийската филхармония от всички видеа и записи, които имам и мога да кажа, че това е оркестър с една особена звукова идентичност. Много съм доволен, че ще дирижирам този концерт, особено с произведение, което аз съм написал и то в днешната обстановка, в която концертите са рядкост“, допълни той. Под диригентската му палка Националният ни оркестър ще изпълни неговите Тема и вариации за тромбон и оркестър върху симфония No 3 от Г. Малер“, а също и Четири последни песни от Рихард Щраус и Симфония № 38 „Пражка“ от Моцарт. Солисти в концерта са първият тромбонист на Концертгебау оркестър Йорген ван Райен и ученичката на Райна Кабаиванска Мария Радоева .„Ще отдадем завоалирано почитта си към Густав Малер, чиято сянка ще витае на концерта. Ще бъде по малко навсякъде, защото ще слушаме Моцарт, който е бил „духовният господар“ на Малер, ще слушаме Рихард Щраус, който е бил големият приятел на Малер, взаимно са се вдъхновявали, практически са от същата епоха. И след това няма да слушаме Малер, но ще слушаме вариации на Малер от тема по Третата му симфония, която написах за тромбониста“, посочи още Шаслен. „Направих това, което Малер е правил през целия си живот -  винаги е вземал части, които е варирал, трансформирал. Аз се опитах да сложа целия музикален свят в тези вариации:  от Бах до поп музиката, защото Малер винаги е казвал „Целият свят е в моята музика“ . Та, опитах да сложа целия свят в тези вариации, за да останем в цялостния дух на Густав Малер“,  поясни световноизвестният музикант.

Фредерик Шаслен е бил асистент на диригентите Даниел Баренбойм и Пиер Булез, но разкри българска следа в своя творчески път. „Моето призвание на „диригент“  беше „събудено“ от един български маeстро. Той се казва Владимир Кожухаров. Когато бях на 18, той ми даде най-големият музикален урок в моя живот, а това е и най-важното нещо в оркестровото дирижиране –стабилността на ритъма.…Не интелектуалният ритъм, а биологичният, животинският ритъм, истинският ритъм. Трябва да усещаш пулсирането и да го предаваш на оркестъра“, каза Шаслен.

„Винаги съм казвал, че ако сравним диригента с футболни термини, той е едновременно треньор и нападател. Във футбола имате треньор, който работи цяла седмица, и след това имате нападател, който по време на мача бута всички напред. А диригентът трябва да бъде треньор по време на репетициите и след това нападател по време на мача. Трябва да е и двете неща. И не винаги диригентите имат и двете качества. Има диригенти, които са много добри треньори по време на репетицията, но нямат много харизма, та не са много добри нападатели. Но има и диригенти, които са големи нападатели, но нямат много методи за тренировка. Булез беше огромен треньор. Баренбойм е по-скоро голям нападател. Казвам го, без да разбирам нищо от футбол. Все пак знам, че съществуват тези два термина, които добре познавам“, подчерта роденият в Париж маестро.

Въпреки че днес дирижира, композира, свири и пише, Фредерик Шаслен е мечтаел да стане лекар. Няколко месеца е изучавал медицина, но избира да се посвети на музиката. „Реално един диригент много често, когато има проблем с оркестъра и има нещо, което не върви, трябва да реагира като лекар. От време на време си казвам „А, има проблем“. Понякога е хроничен проблем, който трябва да се „ампутира“, но това е много рядко. Но е вярно, че лекарят в смисъла на лечител, оправящ проблеми, е много близък до диригента. Има нещо магнетично. Най-големите лекари не са тези, които лекуват с лекарства, а с тяхната аура. При диригента е донякъде същото нещо“, коментира музикантът.

За успехите, любимата световна сцена и нотите, към които не посяга, чуйте повече от интервюто с маестро Фредерик Шаслен, дублирано от Георги Митов-Геми и реализирано със съдействието на Марио Б.Николов и Софийската филхармония. Звуковият файл е разположен под снимката вляво.