Пианистът Емануил Иванов дебютира в празната “Ла Скала”: “Беше сюрреалистично преживяване”

“Това начало на март е символ на надеждата”, заявява 22-годишният музикант

“Всичко се случи прекалено бързо. Идеята за концерта дойде в средата на януари 2021г., което беше доста стресиращо”.  Това призна в ефира на Класик ФМ радио пианистът Емануил Иванов броени часове след като се завърна от Милано. Той дебютира на сцената на “Ла Скала”, като награда от спечеленото първо място в един от най-трудните клавирни конкурси в света “Феручо Бузони” през 2019 година. Емануил Иванов беше отличен в италианския град Болцано сред около  400 кандидати от целия свят, от които първоначално бяха селектирани 100 души. “Бях изключително щастлив, че съм имал шанса и честта да бъда на тази сцена- един от най-големите храмове на музикалното изкуство в света. Усещането беше за някакво чудо, още повече, че става, когато нищо не се случва за много от нас. Беше сюрреалистично преживяване. Когато се готвиш за нещо и сериозно очакваш някакъв концерт и най-сетне вложиш цялата си концентрация, мислите ти след това започват да се реят. Това е усещането след едно такова събитиe”, сподели Емануил Иванов.

За първата си изява в „Ла Скала“ талантливият пианист избра  да изпълни Фантазия върху теми от Йохан Себастиан Бах”, написани от Феручо Бузони, “Огледала” от Морис Равел и Соната за пиано № 5 във фа диез мажор, оп.55 от Александър Скрябин. “Един от рисковете е, че в програмата са застъпени сравнително рядко изпълнявани произведения като Фантазията по Бах от Бузони. Заинтересован съм именно от този тип рядко изпълняван репертоар, който заслужава да бъде преоткрит, така че винаги съм склонен да поема този риск”, заяви Иванов. “Говорейки за Фантазията на Бузони е изключително интересна. Всички познаваме транскрипциите му, но не и оригиналните му творби. Тази творба попада по средата. Още по-необичайното е, че тя е доста лична като емоционалност за Бузони. Той има по-интелектуален подход към композиционния процес. Това произведение е написано почти непосредствено след смъртта на баща му. Тази творба извира от дълбините на сърцето му. За мен беше изключително преживяване да се подготвя и да я изпълня на сцена”, допълни 22-годишният български музикант.

Поради мерките за борба с коронавируса, неговият рецитал се проведе без публика. “Това е една нова алтернатива особено за държави, в които не са разрешени истинските живи концерти. Тя е необходима, но не трябва да става норма. Очаквах да е доста по-различно от истински концерт. Оказа се, че не е така поне за мен. В крайна сметка, когато имаме нагласата, че публиката е някъде там, че има хора, които ни слушат, което наистина е така. В стрийминг събитията нерядко публиката е по-многобройна, отколкото би била в самата зала”, подчерта Иванов. „Цялото ми пътуване беше под доста строги мерки. Направих отделен тест за влизане в Ла Скала. Маски и прочие не се обсъждат въобще. “В Италия се спазват сериозно мерките. Никой не иска това, което беше март-април да се повтори и бях изпълнен с най-големи адмирации към италианския народ за такова ниво на лична отговорност”, разказа той.

Днес талантливият млад пианист следва при Паскал Немировски в Кралската консерватория в Бирмингам. В края май 2021г. му предстои концерт със Филхармонията на Санкт Петербург, а през юни - в Херкулес заал в Мюнхен. „Това начало на март е символ на надеждата. Именно тя не трябва да ни оставя, не трябва да рухваме духом поради случващото се около нас. Трябва да сме устремени и да обичаме живота, да го ценим и да го пазим“, каза още клавирното дарование.

Цялото интервю на Георги Митов-Геми с пианиста Емануил Иванов ще откриете в звуковия файл под снимките вляво.