Поради увеличения брой заразени в Германия концертният комплекс в Дортмунд бе определен за център за провеждане на тестове за коронавирус. В културната институция, която работи от 8.00 до 20.00ч. от понеделник до събота, вече се правят антигенни тестове и PCR, като цената им варира от 50 до 120 евро. Резултатите от антигенните тестове се получават след 20 минути, а от PCR- след 24ч. От февруари ще се предлагат и тестове за антитела. Директорът на Концертхаус Дортмунд Рафаел фон Хоенсброх заяви, че е щастлив „да отворя отново залата за хората в града при тези необичайни обстоятелства. За мен е важно още от самото начало да се борим с пандемията вместо да почиваме на лаврите си“. Той уточни, че залата ще продължи да се използва за затворени репетиции и заснемане. „Докато репетициите и стриймингът се провеждат в залата, ние предлагаме тази услуга във фоайето“. По думите на Хоенсброх, „самотата е най-голямата съпътстваща вреда от тази криза. Надявам се залата да продължи да бъде място за срещи на местните жители“.
Преди броени дни резултатите от проучване, възложено от самия Концертхаус Дортмунд, показаха, че концертните зали могат да работят с 50 процента капацитет с „почти никакъв риск“ от заразяване с Covid-19. Изследването, проведено в сътрудничество с Института „Фраунхофер Хайнрих Херц“ и Федералната агенция по околна среда на Германия се проведе в музикалната институция и показва, че „шахматната“ схема на настаняване в залата би била достатъчна, за да се гарантира безопасността на публиката. В проучването, проведено в продължение на 3 дни, специален манекен, оборудван за симулиране на човешко дишане, бе разположен на стратегически точки в залата както с маска, така и без нея.
Целта на учените бе да се проследи разпространението на капчици и въглероден диоксид от манекена в атмосферата. Изследването заключава следното:
1. Съвместната работа на климатика на залата и подаването на чист въздух плюс носенето на маска за лице на практика не води до циркулация на капчици в атмосферата около манекена.
2. Големият въздушен обем на залата осигурява добро разреждане на капчиците от дихателната система на човека.
3. Местата от двете страни на манекена не са били замърсени, въпреки че проучването стига до заключението, че седалката директно пред него трябва винаги да се оставя празна.
4. Присъствието на много хора в залата действително насърчава движението на въздуха нагоре, поради телесната топлина на зрителите.
5.Винаги трябва да се носят маски в коридорите, фоайетата и общите части, където вентилацията работи по различен начин от тази в залата. Всички врати към концертната зала трябва да останат отворени, за да позволят допълнителна вентилация с кръстосан поток.
Изследователите посочват, че заключенията, направени в Концертхаус Дортмунд биха били валидни и за други зали със сравним размер и че германския институт „Фраунхофер Хайнрих Херц“ може да извърши проучвания в други зали с относително по-малко усилия.
В интервю за радио BR-Klassik, директорът на концертния комплекс в Дортмунд Рафаел фон Хоенсброх заяви, че целта на изследването е да се създаде научно обоснована основа за вземане на решения от политиците: „Искаме да допринесем за това, че концертните зали и театрите ще могат да приемат достатъчно публика, когато отворят вратите си отново“.
Според проф.д-р Хайнц-Йорн Мориске от Федералната агенция по околна среда,: „Мога напълно да се съглася със заключението. С шахматно разпределение на гостите и 100 процента пълно натоварване на вентилационната система, рискът от инфекция е много нисък. Носенето на защитна маска на устата и носа в залата е предимство, макар и не толкова важно, колкото се предполагаше по-рано.“