Днес светът отбелязва 265 години от рождението на Волфганг Амадеус Моцарт. Във връзка с честването на юбилея, корейският пианист Сeонг-Джин Чо ще направи премиера на произведение на Моцарт, чиято партитура бе открита наскоро в родния град на гениалния австрийски композитор - Залцбург. Творбата, която ще прозвучи за първи път, е Алегро в ре мажор, K 626b /16. Това е пиеса за пиано, която композиторът вероятно е написал на 17-годишна възраст, в началото на 1773 г., към края на третото си пътуване до Италия или веднага след завръщането си в Залцбург. Партитурата е била собственост на австрийския държавен служител и любител-музикант Алойс Фукс. В края на 1800 г. тя попада в ръцете на антикварен търговец на книги и произведения на изкуството във Виена и е предложена на търг след смъртта му през 1899 г. Нейното съществуване е отбелязано в третото и следващите издания на каталога Köchel, но партитурата убягва от вниманието на изследователите на Моцарт, въпреки че е била излагана търг няколко пъти между 1900 и 1928г. Фондацията „Моцартеум” в Залцбург се сдоби с автографа на Моцарт върху този нотен текст, който дотогава бе притежаван от частен колекционер. Премиерното изпълнение е част от онлайн изданието на фестивала Mozartwoche, което се открива по този начин, тъй като тази година няма да може да се проведе в присъствена форма заради пандемията от коронавирус. „Световната премиера на Алегро в ре мажор е черешката на тортата за рождения ден на нашия любим Моцарт.“ коментира артистичния директор на фестивала, тенорът Роландо Виясон. „Развълнуван съм, че творбата ще бъде представена от изключителния пианист Сеонг-Джин Чо, който изпитва толкова прекрасно чувство към нежната хуманност в мелодиите на Моцарт. Музиката на Моцарт ни носи утеха в трудни времена и е блестящата светлина, която ни позволява да очакваме моментът, в който публиката и изпълнителите ще могат да се срещнат отново. Засега имаме шанса да споделим преживяването на Mozartwoche онлайн и да станем свидетели на специален миг в историята на музиката с тази световна премиера“, допълва Виясон.Концертът ще се излъчи днес от 18.00ч. централноевропейско време чрез стрийминг през портала Fidelio и на Medici.tv, както и на платформата на Дойче грамофон- DG stage.
Предстои и още една музикална проява, която ще бъде достъпна за почитателите на класическия звук чрез платформата DG stage. На 29 януари френската пианистка Елен Гримо се присъединява към Симфоничния оркестър на Далас, диржиран от Никълъс Макгиган, като солист на 20-тия Клавирен концерт на Моцарт. Произведението бе записано с Камерата Залцбург в албума й „The Messenger“, който се появи през октомври 2020г. под знака на Дойче грамофон. Със своята драматичност, Концерта за пиано № 20 изпреварва вълненията на романтизма. Това се отнася и за втората творба в програмата, Симфония №40 в сол минор от В.А. Моцарт, която ще прозвучи по време на събитието.
Сред проявите за отбелязване на юбилея на „детето-чудо“ се отличава инициативата на European Mozart Ways - международна мрежа, свързваща градове, региони и институции в 10 европейски държави, посетени от Моцарт по време на пътуванията му, които обхващат повече от половината от живота му и допринасят решаващо за развитието и успеха на тази изключителна фигура в музикалната култура. Виртуална изложба „Духът на Моцарт“ проследява маршрутите на композитора в десет европейски държави чрез осем дигитални табла. Те предоставят информация за пътуванията на Моцарт, придружени от кратка биография на най-важните етапи от живота му. В последното пано, Mozart connect, са отразени най-важните фестивали и места, свързани с Моцарт в Европа. Виртуалната пътуваща изложба е изготвена на немски, английски, италиански и чешки. European Mozart Ways е основана в Залцбург през 2002 г. с цел да популяризира нов подход към откриването на Моцарт чрез темата за неговите пътувания, като предлага туристически маршрути и насърчава артистични, културни, образователни и академични дейности с особено внимание към живота му. Маршрутите на Моцарт са удостоени със званието „Основен културен път“ от Съвета на Европа.