Хуан Диего Флорес пред Класик ФМ радио: „Музиката е важна ваксина и за момента е лекарството, с което разполагаме”

„Пеенето е работа, но това е и моето хоби...„Симфония за Перу” може да даде на България цялата информация и да помогнем в началото”, заяви перуанският тенор преди дебюта си днес в зала 1 на НДК в София

 „Музиката е важна ваксина и за момента е лекарството, с което разполагаме”. Това заяви в интервю за Класик ФМ радио Хуан Диего Флорес броени часове преди дебюта си в София. Перуанският тенор гостува в България по покана на Софийската филхармония и ще излезе на сцената на зала 1 на НДК довечера от 19ч. в съпровод на националния ни оркестър, дирижиран от Кристофър Франклин. Флорес ще интерпретира арии от Росини, Доницети, Белини, Сен-Санс, Лехар, Масне, Гуно, Пучини и Едуард Лало. „Това е програма, която показва палитрата от разнообразие в моя репертоар, като се започне от белкантото,  френската музика и се стигне до веризма”.

Оперният певец е пял по световните сцени с български оперни певици като Дарина Такова, Веселина Кацарова, Соня Йончева. Като един от най-търсените тенори, той получава с лекота централни роли в различни постановки. „Не знам дали съм галеник на съдбата. Просто имах късмет. Много съм учил и постигнах това, което съм чрез усилията си... Наслаждавам се да го правя и затова казвам, че пеенето е работа, но аз не го считам за такава, защото това е и моето хоби. Харесва ми и съм щастлив да го правя”, подчерта Флорес.

През 2007 г. влиза в историята на „Ла Скала“, като нарушава забраната за изпълнение на бис. Какво е обяснението да поеме този риск, според Флорес: „Имах диск на един велик тенор - Алфредо Краус, в който казваха, че това е творба, записана в Миланския оперен театър някъде през 1978 година и в този диск той изпълнява един бис. Аз не знаех за забраната, а и бях слушал биса на Краус в „Ла Скала”. И така излязох на бис, както го правя в други оперни театри, и изпълних ария от операта “Дъщерята на полка”. На следващия ден разбрах, че съм нарушил правилото за биса. Тогава казах на един приятел, че няма такова нещо и че имам запис, който е направен в “Ла Скала” и на него бисът се  изпълнява от Алфредо Краус. А приятелят  ми каза: “Не, в грешка си. Не е направен в „Ла Скала”, а в „Генуа”". Беше пиратски диск, на който пишеше „Милано”, но е записан в Генуа. Да, аз наруших табуто. Мисля, че 75 години не беше правен бис, когато диригентът Артуро Тосканини забранява бисовете. Направих го и беше голяма новина по целия свят. Но също останах доволен, защото артистите и публиката изнасят на плещите си един оперен спектакъл. Певците са най-важният механизъм, а публиката е там. Без публиката, няма спектакъл и затова в днешно време е толкова трудно. Когато няма публика, тя липсва на концертите като част от тях".

През 2011 г. основава Sinfonía por el Perú - фондация, която помага за развитието на бедни деца и младежи чрез обучение по класическа музика. „Децата от бедни семейства са поканени, като не се подлагат на изпит, просто ги приемаме -те са на 7 или 8 години. Започват да пеят в хор и след това да свирят в оркестър. Всичко е безплатно – инструментите, учителите, уроците. Тази програма продължава докато са ученици - до 17- годишна възраст. Изпълнявайки музика в група, хор или оркестър, децата се научават на ценности, научават се да ценят себе си, приятелите си, чувстват се значими, добиват самочувствие и като цяло подобряват живота си. Имат определени часове. Ако училището свършва в 15 часа, уроците започват от 16 или 17 часа и са по три часа от понеделник до петък. Финансирането идва от спонсори от Перу или от чужбина, които искат да помогнат”, разкрива Флорес. На въпрос дали може да се разработи подобен проект в България, той отговори: „Това, което бихме направили, е да предоставим методологията и учебния формат, но всеки трябва да го направи в страната си. Тоест, моята фондация “Симфония за Перу” може да даде на България цялата информация как да се направи и да помогнем в началото. След това вие трябва да продължите да го развивате, да потърсите спонсори и всички средства”, добави световноизвестният оперен изпълнител. Проектът му за Международен център за музикално усъвършенстване “Симфония за Перу” се забавя заради Covid-19 “и в следващите години ще бъде осъществен”, уверява прочутият перуански тенор.

По думите му, „преди пандемията се виждаше, че бъдещето е виртуално, не в пълна степен, а свързано с музиката на живо, която се предава от оперния театър... Мисля, че достойнствата на класическата музика се оценяват в концертната зала и оперния театър”. Флорес допълни, че „културата е част от човешките същества, благодарение на нея сме достигнали ниво на цивилизация. Ако културата спре, спира и развитието ни като човешки същества. Трябва да върнем културата. В театрите това ще стане постепенно, защото хората няма да имат пълно доверие, но нещата ще се върнат към нормалността. Класическата музика е важна ваксина, доказват го коментарите и отзивите на хората, когато съм пял някъде по време на пандемията или по време на запис и стрийминг”.

Цялото интервю на Георги Митов- Геми с Хуан Диего Флорес ще откриете в звуковия файл под снимката вляво. Благодарим за превода на Христина Тасева, както и за монтажа на Петър Пейков и дублажа на Павел Сотиров!