Както повелява традицията, непосредствено след края на Новогодишния концерт на 1 януари 2021 г., стана ясно името на диригента, който ще ръководи събитието през 2022 г. Това е Даниел Баренбойм, който е на път да отпразнува 80-ия си рожден ден. Артистичното сътрудничество на Виeнските филхармоници с Баренбойм в качеството му на диригент започва през 1989 г., въпреки че за първи път се появява с оркестъра като пианист през 1956 г. Оттогава той дирижира множество концерти с авторитетния оркестър, включително два Новогодишни концерта - през 2009 и през 2014г
„Даниел Баренбойм заема изключително място в историята на Виенската филхармония. Ние се радваме не само на дълго и ползотворно творческо сътрудничество с него, но и на голямо приятелство. Благодарни сме на маестро Баренбойм за дирижирането на концерта на Виенската филхармония преди затварянето на Музикферайн през юни 2020 г. заради коронавируса. Догодина музикантът също ще отпразнува 80-ия си рожден ден. В знак на тази дълбока артистична връзка го каним да се качи на подиума на Новогодишния концерт за трети път на 1 януари 2022 г”, написаха от управата на Виенските филхармоници.
Новогодишният концерт на Виенската филхармония е най-излъчваното събитие за класическа музика в света и тази година ще бъде запомнено преди всичко като първото в историята си без публика в Златната зала на Музикферайн- Виена. Липсата й бе компенсирана с виртуални аплодисменти, които прозвучаха в края на първата и втората част и които зрителите изпращаха през специално изградена платформа на адрес https://www.neujahrskonzertapplaus.com/
Музикантите свириха без маски, тъй като “се тестват всеки ден”, както посочи Рикардо Мути пред “Кориере дела сера”. С шестата си поява на пулта той се превръща в четвъртият диригент, който най-често е ръководил този концерт след Вили Босковски, Клеменс Краус и Лорин Маазел. Италианският маестро, който през 2021 г. ще отпразнува 80-ия си рожден ден и половин век сътрудничество с Виенската филхармония, избра програма със седем премиери и някои препратки към Италия. За първи път прозвуча Marcha Fatinitza от Франц фон Супе, както и творби на Карл Целер (Vals Grubenlichter), Карл Мильокер (galop In Saus und Braus) и Карел Комзак (Waltz Bed'ner Mad'In op. 257. ), както и Margherita Polka, op. 244 от Йозеф Щраус и Venetian Galop, op. 74 от Йохан Щраус-баща. Традиционно в програмата присъстваха творби от Йохан Щраус-син. Финалът с “Радецки марш”, както коментира Мути, “бе изпълнен, така както е написан, без съпровод от публиката”. По време на словото си маестрото призова отговорните политици от всички страни по света да обърнат по-сериозно внимание на културата.