Маестро Емил Табаков: „Мисля, че Класик ФМ трябва да има такъв обхват, че да се слуша в цяла България”

Диригентът си припомни любопитни подробности от общуването си с Емил Чакъров

„Да има радио за класическа музика е важно не само за България, а и за всички държави. Те имат такова радио и това, което е в България, мисля, че трябва да има такъв обхват, че да може да се слуша в цялата държава”. Това  подчерта маестро Емил Табаков в навечерието на 26-тия рожден ден на Класик ФМ радио. „Тази музика е част от културата на една държава. Тя дава друг вид образование”, каза той. „Не може в Турция да има 24-часова радиостанция за класическа музика, която се чува в цялата страна, а Класик ФМ да се слуша само в София. Това е изключително важно за издигане на културното ниво на една нация”, смята авторитетният български диригент. „Когато има такава радиостанция, някак си хората привикват, дори тези, които не са били пристрастни към този вид музика. Когато се пускат добри изпълнения, запознава се с нови произведения, това е знание, което се предава най-вече от радиото. Желая всичко най-добро на Класик ФМ – и на Оркестъра, и на Радиото. Нека да продължи и да се разшири вълновия обхват на радиото, за да може да се слуша навсякъде в България, би било чудесно”.

Маестро Емил Табаков трябваше да дирижира Новогодишният концерт в НДК, но поради епидемичната обстановка събитието бе пренасочено. Въпреки това, организаторите предоставят възможност за гледане на онлайн записи от някои Новогодишни концерти през годините, включително с негово участие.

В ефира на единственото радио за класическа музика в България Емил Табаков си припомни общуването с основателя на Новогодишния музикален фестивал в НДК- легендарният Емил Чакъров. „Заедно бяхме в Консерваторията, заедно сме учили, заедно сме кандидатствали за изпити. Той основа студентски оркестър към читалище „Заимов”, където ме привлече да свиря на контрабас. С този състав сме ходили на фестивали на самодейните състави, а и на турне в тогавашния Ленинград в Съветския съюз, където в публиката седеше самия Дмитрий Шостакович” . Малко известен факт е, че както Табаков, така и Чакъров, са кандидатствали неуспешно, за да изучават дирижиране в Консерваторията. „Най-накрая ни приеха в класа на Влади Симеонов”, отбеляза Табаков. И побърза да уточни, че още преди да завърши Консерваторията Емил Чакъров излиза извън пределите на родината. „Той много бързо разбра, че в България кариера не се прави. Спомням си проф. Димитър Христов ни казваше на нас, студентите: “Не трябва да се стои в България. Ако искаш да те знаят кой си и какво правиш, трябва да отидеш в чужбина”. Описва го като „амбициозен човек, който целево знаеше какво иска да постигне и как да го постигне”.

Маестро Табаков разкрива, че Чакъров не обича съвременната музика. „Казваше, че не харесва Игор Стравински, въпреки че е дирижирал творби на Лазар Николов. Той беше вглъбен и задълбочен за работата си. Преди да отиде на конкурса Караян, той посещаваше курс като цигулар в младежкия оркестър на Академията „Караян””.

До 1990 година Емил Чакъров ръководи създадения от него Новогодишен музикален фестивал в НДК, последван от Юлиан Ковачев и маестро Емил Табаков. „Публиката се научи да ходи по Нова година покрай това, че Чакъров основа този фестивал. Преди това не беше толкова популярно”, припомня Емил Табаков. „След това всички оркестри, опери, оперети започнаха да правят новогодишни концерти. Тези състави са най-заети именно около Нова година. Това означава, че е имало нужда от този вид концерти за малко по-широк кръг публика и аз подхождам с голяма отговорност към този концерт. Мисълта, че това е Нова година, че това е празник, ти дава друг вид енергия и мисля, че музикантите го усещат и свирят по различен начин, отколкото на останалите концерти през годината”, допълни той.

За същността на фестивалния оркестър и за програмата, която беше предвидена на Новогодишния концерт в НДК, ще научите в цялото интервю на Георги Митов-Геми с маестро Емил Табаков, разположено в звуковия файл под снимките вляво.