Изявените ученици на Райна Кабаиванска и стипендианти на Нов Български Университет Марили Санторо, Рейналдо Дроз и Даниел Ким ще бъдат солисти в българската премиера на Реквием от Руджеро Леонкавало в концерта на Софийската филхармония на 19 ноември.
По неизвестни причини Реквиемът на Руджеро Леонкавало остава недовършен. Написан е след убийството на италианския крал Умберто I в Монца през 1900 г. Умберто I е крал на Италия от 9 януари 1878 до смъртта си. Заради твърдия си консерватизъм, той е дълбоко мразен сред левите кръгове, особено сред анархистите. На Леонкавало, който вече е имал световна слава с операта „Палячи“, е възложено да напише голяма погребална литургия в памет на убития суверен. Леонкавало приема задачата присърце, като намерението му е да създаде оригинална творба, като подчертае мистичния характер с грегориански напеви, които проникват в цялото произведение. Не знаем защо авторът е прекъснал писането на грандиозната композиция, но е сигурно, че тези теми и мотиви са намерили своето място в драматичните произведения, композирани по-късно.
В началото на нашия век с реконструкцията на творбата се заема Йозеф Аш, брат на маестро Янош Аш, който иска да запознае публиката с този аспект от гения на Леонкавало. Той създава три версии на творбата. Световната премиера е на 22 август 2009 г. на 14-ия Международен фестивал в Брисаго.
„Музиката е нетипична, тъй като Леонкавало като композитор от епохата на веризма не е бил свързан с мистицизма или религията. Ето защо е изненадващо да чуем тази музика от него. В този Реквием има класически религиозни текстове, но в него ще открием самия Леонкавало, изпълнен със страст", разкрива тенорът Рейналдо Дроз в ефира на Класик ФМ радио. „В Реквиема са правени определени възстановки, препратки към най-значимите оперни заглавия от Руджеро Леонкавало – откъси от “Палячи” или фрагменти от дадени роли. В този смисъл, публиката определено се намира пред един от бисерите в творчеството му, който си струва да бъде чут, преосмислен и опознат", допълни Марили Санторо. По думите й, „да изпълняваш тази заупокойна молитва, имайки предвид че толкова много хора се тръгнали по пътя на своята голгота заради Ковид, като го побеждават или не, това е най-сериозното предизвикателство за мен в този момент, свързано с Реквиема". „Той ще звучи и в памет на заразените от коронавируса, които безвъзвратно сме изгубили по време на пандемията. Бих казал, че това е красиво и значимо съвпадение, което е случайно", споделя Рейналдо Дроз.
Едно от най-красивите произведения за пиано - Вторият концерт на Шопен в изпълнение на италианския пианист Антонио ди Кристофано ще допълни удоволствието от вечерта.
Билети за събитието са налични на касата на зала България и в Ивентим.
Българската премиера на Реквием от Леонкавало ще води един от най-големите оперни диригенти на ХХ – ХХI век - унгарският маестро Янош Аш. Още като млад той има голям афинитет към италианските опери. През лятото на 1974 г. заминава за Италия и придобива италианско гражданство. Работи като оперен корепетитор в големи италиански театри като „Ла Скала“ в Милано, „Ла Фениче“ във Венеция и „Театро Комунале“ във Флоренция. Дълги години е асистент-диригент на Питър Маас. Янош Аш дирижира в много от оперните театри в Италия и така започва неговата впечатляваща световна кариера. През 1991 г. Янош Аш се запознава с Лучано Павароти и става негов сътрудник, като дирижира много от концертите му по света, които са записани за телевизионни канали. През 1998 г. придружава Арета Франклин на наградите „Грами“ в Ню Йорк с оркестъра и хора на „Метрополитън опера“. През декември 2000 г. дирижира концерта на Тримата тенори в Чикаго пред повече от 60 000 души. През лятото на 2001 г. ръководи концертите на Пласидо Доминго, Хосе Карерас и Лучано Павароти в Япония, Корея и Мексико, както и концерта им в Бат, Англия. Янош Аш е известен и като пианист и педагог. Работи с Катя Ричарели, Самюъл Рамей, Мариела Девия, Руджеро Раймонди и Никола Мартинучи. Провежда майсторски класове по италианска опера с певци като Мирела Френи, Ева Мартон, Джани Раймонди и много други. Янош Аш дирижира италианската премиера на Реквием през 2019 г. със същите солисти, които ще имаме удоволствието да чуем в София.
Марили Санторо завършва Консерваторията „Франческо Чилеа“ в Реджо Калабрия. Участник и стипендиант в Майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, в момента Марили Санторо учи при нея в Модена. Отличена е с Първа награда от Третия международен конкурс „Спирос Аргирис“ в гр. Сарзана, Италия. Финалист е на 45-ото международното състезание „Тоти дел Монде“ и 57-ото издание на конкурса „Вердиеви гласове“ в Бусето, Италия. Марили Санторо дебютира съвсем млада в ролята на Виолета в „Травиата“ от Джузепе Верди в Театро „Голдони“ в Ливорно, Италия, през 2015 г. През 2017 г. дебютира в ролята на „Норма“ в Софийската опера. После изпълнява същата роля в театър „Франческо Чилеа“ в Реджо ди Калабрия, Италия. През 2018 г. представя с голям успех ролята на Леонора в „Трубадур“ от Джузепе Верди в театър „Джузепе Верди“ в Триест. Следва ролята на Моника в „Медиум“ от Джан Карло Меноти в Театро комунале „Лучано Павароти“ в Модена; участие във „Фестивал на двата свята“ в Сполето, Графиня Розина в „Сватбата на Фигаро“ в Театър „Голдони“ в Ливорно.
Във връзка с работата си с Райна Кабаиванска в условията на пандемия сопраното Марили Санторо призна, че легендарната ни оперна прима я е подготвяла за "един от важните ми дебюти, който направих през септември – във „Веселата вдовица” от Франц Лехар под диригентството на Даниел Орен. Следваше подготовката ми за Реквием от Леонкавало. Винаги когато ми предстои да се кача на сцената, работя с нея и се консултирам за излизането на сцената и развивам професионалните си умения. Никога не забравям моята маестра и съм част от нейните ученици, които винаги са готови да учат от всекиго и от всички".
Тенорът Рейналдо Дроз е роден във Венецуела. Учи в консерваторията „Симон Боливар“ в Каракас. През 2015 г. дебютира официално по време на Седмицата на италианската култура в Каракас с концерт, организиран от Културния институт. Мечтата му да учи с Райна Кабаиванска го довежда в Майсторския ѝ клас в Нов български университет, където печели стипендия за обучение в Музикалния институт „Веки-Тонели” в Модена, Италия. През октомври 2018 г. той е сред главните действащи лица в Театро Комунале „Лучано Павароти“ в Модена на концерта, посветен на Лучано Павароти, и участва в множество концерти в различни градове на Италия. През 2019 г. дебютира в операта на Доницети „Betly“ в Швейцария, концертно поставена и в Модена с оркестър „Бруно Бартолети“.
Рейналдо Дроз отбеляза, че в тези смутни времена "маестра Кабаиванска се върна да преподава и да ни вдъхне сила, тъй като нейната подкрепа не е единствено от гледна точка на техническата и вокална подготовка, но и от морална гледна точка. Райна Кабаиванска все още има волята да преподава и да работи за оперното изкуство и това ни дава надежда, че има още млади хора, които искат да бъдат като нея и да го направят".
Баритонът Даниел Ким е роден в Южна Корея. Завършва музика в университета Йонсей, после учи в Миланската консерватория и в Гражданското музикално училище в региона Ломбардия. Специализира в майсторските класове на Райна Кабаиванска. Ролите му на Ренато от „Бал с маски“ и Фалстаф от едноименната опера от Джузепе Верди, Белкоре от „Любовен елексир“ от Гаетано Доницети и Фигаро от „Севилският бръснар“ от Джоакино Росини му носят множество награди от италиански конкурси за оперни певци. С успех се изявява в концерт в театър „Виктория“ в Торино в Рим и в театър „Олимпико“ във Виченца. Гостува в концертната зала на „Ла скала“ по покана на асоциацията „Приятели на Ла Скала” в Милано. Участва в тържествата в памет на Лучано Павароти в Театро комунале „Лучано Павароти“ и в тържествения концерт по повод годишнината от рождението на театъра в Модена.
Чуйте интервютата на Георги Митов-Геми с Марили Санторо и Рейналдо Дроз в звуковите файлове под снимките вляво.