Даниел Баренбойм и Щатскапеле Берлин отменят турнето си в три европейски страни. Париж, Атина и Виена трябваше да бъдат точките на предстоящо турне на прочутия немски оркестър Щатскапеле Берлин, чийто главен диригент е Даниел Баренбойм. Въпреки огромните усилия досега на всички замесени в организацията на концертите, събитията няма да се състоят, заради ситуацията около Covid-19. Според съобщение от Берлинската държавна опера „Унтер ден Линден“, отмяната идва и заради различните правила при пътуване и спазване на карантина в трите държави. „Много се надяваме, че за в бъдеще ще успеем да наваксаме пропуснатите концерти на съответните места“, съобщиха от институцията на 14 октомври. Оркестърът, начело с Даниел Баренбойм, трябваше да гостува в европейските столици между 6 и 22 ноември 2020г. и да свири в три престижни зали: Парижката филхармония във френската столица, концертната зала „Мегарон” в Атина и историческата „Музикферайн“ във Виена, а фокусът беше върху всички симфонии на Бетовен.
Независимо от обстоятелствата, които възпрепятстват концертите в чужбина, Щатскапеле Берлин сега се радва на един изключителен юбилей – 450 години история на институцията. „Оркестърът винаги е бил близо до властта, но остава независим по дух“, казва интендантът Матиас Шулц, който припомня, че съставът е трябвало да премине през всякакви кризи. „Той е преживял няколко политически и социални сътресения, включително Тридесетгодишната война, нашествието на Наполеон и две световни войни. Основан е през 1570г. само с шестима музиканти, като придворен оркестър. И в това отношение той също отразява развитието на буржоазната култура и дългата музикална история – симфоничната музика, каквато я познаваме днес, тогава не е съществувала“, допълва той. По думите му, цитирани от радио Deutschlandfunk Kultur, именно Даниел Баренбойм е фигурата, която „оформя оркестъра по специален начин“ като негов музикален директор от почти 30 години насам, защото още в началото на 90-те диригентът поема оркестъра и го прави по-известен в чужбина. Фигурата на Баренбойм, обаче, не е еднозначно приета сред оркестрантите и те многократно вече говориха за „атмосфера на страх в оркестъра и за изблици на гняв от страна на диригента“. По този повод Матиас Шулц заявява: „Мисля, че подобен оркестър е като едно семейство. Има конфликти – има аргументи. Важно е да се справите директно с това, защото такива неща също се случват“.