Арменски челист свири в разрушената църква в Нагорни Карабах

След обстрел в настоящия конфликт между Армения и Азербайджан

Бившият първи виолончелист на Националния оркестър на Белгия Севак Аванесян свири сред руините на катедралата в град Шуши в Нагорни Карабах, която пострада сериозно след обстрел в настоящия конфликт между Армения и Азербайджан за контрол над областта. Църквата „Свети Христос Всеспасител“ бе обстрелвана на 8 октомври 2020г., а арменското министерство на външните работи окачестви акта като „предизвикателство за цивилизования свят“. Дълбоко покрусен от случилото се, музикантът пристигна на място и в самия храм изпълни народната песен „Крунк“ /„Жерав“/ в обработка на големия арменски композитор Комитас /Согомон Согомонян, 1869–1935/. Тази мелодия е от изключително значение за арменците по целия свят, а след арменския геноцид от 1915г. тя вече е звучала с особена сила. „Аз прилетях до тук, за да кажа на света:  не трябва да се обстрелват църкви, това просто не е нормално!“, апелира виолончелистът, който живее в Белгия. В интервю за „Коммерсантъ“ от 12 октомври той разказва: „Тук аз изпълних музика на нашия велик композитор Комитас, който едва се е спасил от геноцида и е бил принуден да напусне родината. След това Комитас е написал композицията „Крунк“, в превод – „Жерав“. Всеки арменец, който живее извън пределите на Армения, когато види жерав в небето, го пита: „Как е родината там?“ Самият аз, за съжаление, не живея в Армения и за мен това е много важна музика…“ Севак Аванесян също възнамерява да посети и джамията в град Шуши, за да свири там персийска музика. „Тук не живеят много мюсюлмани, но арменците уважават чуждата религия, пазят храмовете на другите. Ние ценим джамиите, а не ги бомбардираме“, казва още той пред руския вестник.

Роден през 1989г. в Армения, Севак Аванесян свири на виолончело от 5-годишна възраст, учил е в Ереван в Музикалното училище „Чайковски“, а от 2003г. със семейството си се премества в Брюксел. Там продължава заниманията си в Кралската консерватория, която завършва с най-високо отличие през 2010г., после следва и обучение в Берлин във Висшето училище по музика „Ханс Айслер“. През този период за него е заснет документалния филм „Ритъм и интервали“, спечелил награди на няколко фестивала и излъчен по телевизия ARTE. Арменският музикант е носител на редица международни отличия от конкурси, работил е с прочути съвременни музиканти, сред които Андрей Борейко, Максим Венгеров, Огюстен Дюме, Филип Графен, Паскал Девойон и свири на инструмент Mateo Goffriller от 1689г., предоставено му от прочутия челист Миша Майски.