Уникалният Концерт за танго цигулка от Мелани Местре - с премиера на концерта „Кино и класика” в София и Пловдив

Уникалният Концерт за танго цигулка от Мелани Местре - с премиера на концерта „Кино и класика” в София и Пловдив

Втората част от творбата ще изпълнят Мила Георгиева с Оркестъра на Класик ФМ, дирижиран от Максим Ешкенази

Необичайният Концерт за танго цигулка /Violintango concerto/ от Мелани Местре ще прозвучи за първи път в София и Пловдив по време на атрактивния мултимедиен концерт „Кино и класика” в София и Пловдив. Той ще се проведе на 20 и 21 октомври от 19.30ч. в столичната зала „България“ и на 22 октомври от 19 ч. в Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив.

Втората част от творбата, написана от испанския композитор, ще изпълнят Мила Георгиева с Оркестъра на Класик ФМ, дирижиран от Максим Ешкенази, като част от програмата на 20-тия юбилеен Европейски музикален фестивал.  В концерта ще вземе участие и пианистът Георги Черкин, а визуалното оформление на програмата е дело на популярния актьор и режисьор Иван Юруков. 

Концертът за танго цигулка от Мелани Местре съчетава в уникална сплав бароковата полифония на Йохан Себастиан Бах и страстното танго на Астор Пиацола. „В един момент от кариерата ми бях главен диригент на Симфоничния оркестър на Лвов в Украйна. Тогава репетирахме танго-операта „Мария от Буенос Айрес” от Астор Пиацола", заяви Мелани Местре в интервю за Класик ФМ радио. „През 2006-2007 година осъществихме премиерата в Двореца на музиката в Барселона и след това направихме малко турне в Испания. Години по-късно вече в Украйна се вдъхнових да свиря отново тази музика. Оркестрантите не познаваха творбата за разлика от версията на „Годишните времена на Буенос Айрес” от Пиацола- Десятников. Бяха я разучили до такава степен, че си зададох въпроса – Защо не съществува един оригинал, а не транскрипция или аранжимент, на концерт за цигулка и оркестър в танго стил. Хрумна ми брилянтната идея да го напиша за 3 дни. Беше все едно че видях светлина – имах яснота не просто за структурата, а музикалния дискурс. Написах моя цигулков танго концерт по време на паузите между репетициите на „Мария от Буенос Айрес” .Посветих го на цигуларката, която понастоящем е моя съпруга, Наталия Борисюк, която го изпълни за първи път на фестивала “Импровизация” през 2010г. в Лвов. Така се роди произведението – бих казал на един дъх от начало до край за 3 дни беше готово“, добави композиторът. Според Местре, „това е произведение, замислено за цигулка, но и за да обясни донякъде историята на тангото. Също така, исках да направя един намигване към митичното танго “Jealousy” от Якоб Гаде, тъй като е едно от любимите ми танго произведения, които имат много красива версия за цигулка и симфоничен оркестър". Местре разкрива, че „мислейки за влиянията, на които Пиацола е бил подложен в течение на живота си – от Стравински, Бела Барток и други, които е познавал дори лично, той е получил сериозно влияние и визия от музиката на Бах. Пиацола е от композиторите, който пише повече фуги и фугати, даже има и творба, която се нарича “Фугата”. Хрумна ми да направя втората част като една ария. При това бурно и внезапно начало след въведението, идва една нежна Ария за цигулка и оркестров акомпанимент с четвъртинки, мислейки си да обяснявам емоции. Това е най-добрият начин- цигулката има много хубава мелодична част с класически хармония в стила на Бах". 

За срещата си с цигуларката Мила Георгиева, Мелани Местре лаконично отбеляза, че се запознава с нея  „благодарение на Васил Николов, който е добър приятел и съученик на баща й, който е в основата на ансамбъл „Софийски солисти”. Така бях представен на голямата интерпретаторка и солист и имах удоволствието да й оставя един екземпляр от нотите, ако някой ден би й харесало да изпълни тази творба. Радвам се, че това е така, че й е допаднало много".

Мелани Местре подчертава, че „едно от нещата, които трябва да разберем и да приемем, е, че пишем за публиката. Както солистът разучава и изпълнява произведения за публиката, така и композиторът трябва да осъществи емоционална връзка или послание към аудиторията. В този смисъл, киноезикът е изрично използван, защото за кратко време в музика трябва да изразиш онова, което изобразява екрана. Ако саундтраците са много добри, те излизат извън рамката на лентата, надхвърлят границите на киносалона и достигат до концертните зали без необходимост дори да видиш филма. Самият Астор Пиацола е написал 40 саундтрака, неизпълнявани отново заради липсата на партитури, като изключим митичното “Oblivion” от филма “Хенри VIII” или музиката към “Армагедон”, и това е композитор е създал не само танго произведения, а и филмова музика и една симфония, концерт за пиано и т.н. Струва ми се логично използването на пластичността на по-кинематографския език, така че в Цигулковия танго концерт има известни добри “смущения” в тази посока".

Мелани Местре притежава обширен репертоар от повече от 100 концерта за пиано и оркестър от испански композитори (Гранадос, Малац, Албенис, Бланкафорт, Файя, Касадо, Й. Гомес, Е. Серано и др.), украински композитори (Косенко, Людкевич, Билаш , Барвински) и други, включително Астор Пиацола, Николай Метнер и Игнаци Падеревски).

На 25-годишна възраст Мелани става професор в Катедрата по пиано във Висшето музикално училище на Каталуния (ESMUC). От тогава обикаля по целия свят, като изнася майсторски класове, вдъхновяващи речи и презентации в училища и водещи академични институции, като през цялото време съчетава концертната си дейност с преподаването, музикологичните изследвания и издаването на музика в сътрудничество с престижното и световноизвестно издателство Boileau от Барселона, за което възстановява нотните текстове на оркестрови творби от Енрике Гранадос, Исак Албенис, Хоакин Касадо и Хулио Гомес и др.

От 1995 г. Мелани Местре е част от дуета „Cantabile“ с руската виолончелистка Светлана Товстуха, като ансамбълът развива уникална и възвишена изразителност и богатство на звука повече от 15 години. От 2008 г. той също е част от Дуо Леополис с украинската цигуларка Наталия Борисюк и ансамбъл „Гранадос пиано трио“. Мелани е завършил Висшата общинска консерватория на Барселона /Conservatorio Superior Municipal de Música de Barcelona/, ​​продължавайки обучението си в Лондон при утвърдения руски педагог Суламита Ароновски (пиано) и сър Колин Дейвис (оркестрово дирижиране).

Мелани Местре има впечатляващ брой отличия от различни конкурси, включително първа награда и златен медал в „Международното състезание по пиано“ в Арау (САЩ), първа награда на TWIMCA (Великобритания) на BBC, наградата „Робер Ланоар“ (Лил, Франция) и „Наградата Ласмо Стафа“ (Великобритания).

Наскоро Мелани Местре бе назначен за главен диригент на Филхармония Иберика, един от най-вълнуващите испански оркестри днес, като в същото време е поканен за гост-диригент в някои от най-изтъкнатите оркестри по света. От 2014 г. Местре е директор на Международната музикална академия в Барселона – AIMB – и ръководи катедрите по пиано и дирижиране, а от 2017 г. – музикален директор на Младежкия каталунски филхармоничен оркестър – JOFICAT.

За гостуването му в Пазарджик и майсторския клас в НМА през февруари 2020г., за втората част от Концерта за танго цигулка, чиято премиера предстои, и за музикалния бизнес в Испания днес, чуйте в цялото интервю на Георги Митов-Геми с испанския композитор Мелани Местре, което ще откриете в звуковите файлове под снимките вляво.