Нееми Ярви и Вадим Репин излизат на концерти в Женева и Лозана. Оркестърът на Романска Швейцария запознава публиката си с непознат композитор

Нееми Ярви и Вадим Репин излизат на концерти в Женева и Лозана. Оркестърът на Романска Швейцария запознава публиката си с непознат композитор

На 7, 8 и 9 декември в швейцарските градове Женева и Лозана

На 7, 8 и 9 декември в швейцарските градове Женева и Лозана известният диригент Нееме Ярви ще дирижира три концерта на Оркестъра на Романска Швейцария. Те са от програмата „Симфония” и в тях са включени произведения на Йоахим Раф, Сергей Прокофиев и П.И.Чайковски. Сред солистите се откроява името на прославения цигулар Вадим Репин, чийто концерти в Швейцария не са рядкост, дори това лято той празнува 40-та си годишнина на фестивала във Вербие. През януари тази година диригентът с естонски произход Нееме Ярви пое поста на артистичен директор на Оркестъра на Романска Швейцария, а от септември 2012-та /от началото на следващия сезон/ той ще смени и Марек Яновски в качеството на музикален ръководител на състава. Нееме Ярви вече неведнъж е дирижирал в Швейцария, тази година именно той бе на диригентския пулт пред Фестивалния оркестър на Вербие при откриването на популярния музикален фестивал. В програмата на предстоящите три концерта в Женева и Лозана се откроява името на един сравнително по-слабо познат композитор – Йоахим Раф. Ръководството на швейцарския оркестър решава, че за да чуе неговата музика, публиката се нуждае от предварителна информация. Ето защо в програмата към тези концерти се публикува и кратката, но любопитна история на неговия живот. Роденият на брега на Цюрихското езеро Йоахим Раф /1822-1882/, не е особено известен днес дори и в Швейцария, въпреки че името му стои на фасадата на красивата „Виктория хол” в Женева. Според швейцарския музиколог Ричард Коул, решението да бъде включена негова музика в концертите на Оркестъра на Романска Швейцария /Концертна увертюра във фа мажор,ор.123./ не е толкова проява на шовинизъм, колкото желание да се отдаде дължимото на един човек, чието творчество се е ползвало навремето със заслужено уважение. Той е бил ценен не само в родината си, но и в цяла Европа, и то в момент, когато се е строяла основната концертна зала на Женева - Victoria Hall, в годината 1894-та. Йоахим Раф очевидно е ценял собствената си музика, за което говори факта, че сам е показал първите си клавирни творби на Феликс Менделсон Бартолди през 1843г. И не е сбъркал, защото известният по това време Менделсон е останал толкова силно впечатлен от композициите на младия си колега, че принудил своя лайпцигски издател «Breitkopf & Härtel» да публикува съчиненията му. Следващият етап в неговото развитие е бил определен от среща с Ференц Лист, който го приема в своя клас и дори е бил склонен да го представи във Виена на меценат, който да се грижи за таланта на младия Раф. Това обаче не се случва и Йоахим Раф заминава за Щутгарт, където го очаква друга съдбоносна среща – с диригента Ханс фон Бюлов, който по това време е зет на Лист. Тук припомняме, че именно на този музикант /фон Бюлов/ руският композитор П.И.Чайковски е посветил своя знаменит Първи концерт за пиано, а на свой ред пък Ханс фон Бюлов настойчиво е пропагандирал музиката на Чайковски в Европа. Известно е още, че фон Бюлов е направил неоценима услуга и на Йоахим Раф, като се съгласява да изпълни и неговия концерт за пиано и оркестър за първи път, през 1848г. Следват години във Ваймар, където Раф е близо до Лист, бидейки част от прочутата Ваймарска школа, сътрудничи и в списанието «Neue Zeitschrift für Musik», по-късно прекарва дните си във Висбаден, а накрая става директор на Консерваторията във Франкфурт на Майн. В серията декемврийски концерти на Оркестъра на Романска Швейцария /7,8 и 9.XII/, освен Концертната увертюра на Йоахим Раф, ще бъде изпълнена и великата Симфония № 6 „Патетична” на Чайковски, а Вадим Репин ще бъде солистът в Концерта за цигулка и оркестър № 2 от Прокофиев.