Оригинална партитура на Вебер се завръща в Германия

Ръкопис на кантата

Ръкопис на кантата от Карл Мария фон Вебер /1786–1826/ от 1818г. бе пренесен в родината на знаменития немски композитор, съобщават музикални издания в Германия. Става дума за ръкописа на неговата „Юбилейна кантата“ op. 58, която е била композирана в чест на краля на Саксония Фридрих Август I /1750-1827/, по случай 50-годишнината от управлението му. След като дълго време се е намирала в Швейцария, партитурата сега е върната в Дрезден, където за първи път ще се окаже публично достъпна, тъй като вече се съхранява от Държавната и университетска библиотека на Саксония. С този ценен екземпляр се попълва цялостната колекция на Карл Мария фон Вебер, особено важна за близкото бъдеще – през 2026г. предстои  честване на 240-годишнината от рождението на композитора.

Какво казват специалистите: „Ръкописът дава представа за генезиса на работата на Вебер и сега за първи път може да бъде изследван изчерпателно“, коментира проф. Маркус Хилгерт, генерален секретар на фондация Kulturstiftung der Länder – организацията, подкрепила закупуването на документа от частен собственик. Като един от най-големите спонсори в областта на културната политика във Федерална република Германия, тъй като дейността й е именно да съхранява и популяризира немската култура, фондацията е заплатила около 36 000 евро за придобиването на партитурата, състояща се от 96 страници. В Дрезден, където Вебер е живял и работил, където е бил Кралски капелмайстор и директор на Немската опера в града от 1817г., е създал и своята „Юбилейна кантата“, като „неговата работа е оставила множество следи в града – той е погребан тук, а Дрезденската консерватория също е кръстена на него“, припомня още проф. Хилгерт. Това е същата партитура, която самият Вебер е ползвал, дирижирайки премиерата на творбата си на 23 септември 1818г. За съдбата на тези ноти се знае, че са принадлежали на семейство Вебер приблизително до около 1958г., когато са били продадени на търг в Лондон. През 1972г. партитурата отново се появява на търг, но този път в Ню Йорк и след това влиза в частна швейцарска собственост, откъдето сега е била откупена за архива на Дрезденската библиотека.