С началото на новия сезон, отново драстични промени в плановете

Догодина без Оперен бал във Виена

Институция от ранга на Метрополитън опера в Ню Йорк се отказа от целия сезон 2020/2021, а в Европа редица концертни зали отменят отново своите събития. В Ню Йорк взеха това трудно решение с ясното съзнание, че няма да е безопасно да бъде продължена сценичната дейност на театъра „до момента, в който масово не се прилага ваксина, не се създаде групов имунитет, а мерките за задължително носене на маски и социална дистанция не бъдат отменени“, според официалното изявление от ръководството на театъра от 23 септември. Същия ден и от Виена дойде новината, че Виенската държавна опера няма да проведе своя традиционен Оперен бал през следващата година, по препоръка на австрийското правителство. Балът беше насрочен за 11 февруари 2021г. и дори подготовката за него вече е в ход, но федералният канцлер Себастиан Курц заяви, че въпреки „голямата реклама“ за австрийската култура , заради присъствието на  политическия и икономически елит на страната и многото чуждестранни знаменитости, „би било безотговорно балът да се проведе по нормален начин“.

На този фон и във връзка с ръста на заболеваемост от Covid-19 в Европа някои престижни зали също съобщават за отмяна на концерти. Например днес, на 28 септември, в Парижката филхармония трябваше да свири Мюнхенската филхармония с диригента Валерий Гергиев, а в близко бъдеще също в Париж се отменя и турнето на Руския национален оркестър, воден от Михаил Плетньов – на 2 и 3 ноември 2020г. От друга страна, заради въведени ограничения по границите, Дрезденската щатскапеле не успя да изнесе два концерта запланувани за 26 септември в Музикферайн, Виена, но пък публиката там не остана разочарована, защото Виенската филхармония замести немските си колеги. Също така, в Музикферайн трябваше да гостува и Оркестъра на римската „Академия Санта Чечилия“ за три изяви на 28 и 29 септември – ангажименти, за които е съобщено, че отново отпадат.

Какво направиха, обаче, на други места – Английската национална опера разработи интересна идея за справяне със ситуацията, като предложи оперен спектакъл да се гледа като в автокино, а неотдавна Операта в Цюрих откри сезона с „пробно“ представление на „Борис Годунов“ от Мусоргски, при което солистите са били на сцената, а оркестърът и хорът са се намирали в репетиционна зала на километър разстояние от сградата на театъра, докато тяхното изпълнение е било излъчвано директно в самата зала… За ръководството на операта, подобен подход все пак би запазил голяма част от предварително обявените събития в сезона и промените биха били незначителни.