Удивителната оперна прима Диана Дамрау ще открие есенния полусезон 2020 на Софийската филхармония с две концертни изяви – на 4 и 6 септември от 19ч. в зала „България”. Звездата на Метрополитън опера пристига за първи път в нашата страна със своя съпруг и партньор на сцената, френския бас Никола Тесте, с когото ще представи премиерно новия си проект „Крале и кралици на операта”. Програмата е създадена съвместно с маестро Павел Балев, който ще се качи на диригентския пулт на Националния ни оркестър. Музикалната селекция включва превъплъщенията на Диана Дамрау в образите на три различни кралици Тюдор - централни героини в опери на Доницети: Ан Болейн от едноимената опера, Мери, кралицата на шотландците (Мария Стюарт) и Елизабет I (Роберто Деверьо). Ариите са включени в новия албум на Диана Дамрау „Кралиците Тюдор /“Donizetti: Tudor Queens”/, който ще бъде официално издаден на 2 октомври, но вече може да се поръча в големите музикални платформи. Записите са осъществени с Оркестъра и Хора на Академията „Санта Чечилия" под диригентската палка на Антонио Папано. През септември и октомври Дамрау ще пее Мария Стюарт в Цюрихската опера, а след това ще представи „Крале и кралици на операта" в големите градове в Европа и в Сингапур. Българската публика ще има удоволствието да чуе част от изпълненията в новия албум, но ще звучат още арии и дуети от Росини, Белини, Гуно, Масне и Чайковски.
За Дамрау като Мария Стюарт Neue Zürcher Zeitung пише: „Тя владее глас, който сякаш няма граници. Колоратурата ѝ е зашеметяваща, нейният вокален диапазон впечатляващ, а динамичните ѝ окраски - спиращи дъха. Дамрау е еталон за класа". Ласкавите отзиви са повод за гордост, но и размисъл за оперната прима. „Гласът е като хората, а те се променят, развиват се, узряват. Телата ни също се променят. Мисля, че за всяка роля има точно време”, заяви Диана Дамрау в ефира на Класик ФМ радио. „Започнах с много високи партии за колоратурно сопрано. Това беше моят глас. След това дойде „Царицата на нощта“ – ария, написана за драматично сопрано; имах някои проблеми с нея, но и много се забавлявах и много обичах да изпълнявам тази роля. След това се родиха двете ми деца и имаше връщане към колоратура”, разказва оперната прима. Тя е първата в историята на Метрополитън опера, която влиза в ролите на Памина и Царицата на нощта в едно и също представление на „Вълшебната флейта” от В.А.Моцарт. По думите на Дамрау, „след 40-годишна възраст, тялото ти се променя. Много е интересно – понякога то те слуша, понякога не. През цялото време трябва да работиш, да откриваш какво се случва с твоето тяло и твоя глас и дали вършиш правилните неща. Да си задаваш въпроси дали си избрал подходящата роля. Понякога грешим, но това е нормално. Ние не сме машини и би трябвало да се променяме към по-добро”.
Според Диана Дамрау, усещането за свобода се дължи на белкантовата техника, която й служи за основа при изпълнението на всякакъв репертоар. „Това е усет за поставяне на гласа и баланс между дишането и енергията, която ти е необходима. Дава ти възможност да пееш, да „свириш“ на своя гласов инструмент като виртуоз – да правиш стакати, да пееш много бързи пасажи, да изпълняваш много високи, но меки тонове… Техниката белканто съдържа всичко, което ти е необходимо за пеенето. И след това можеш да летиш. Ако си представиш своя глас като кола, снабдена с всички екстри, ясно е, че можеш да направиш всичко, което искаш – да караш оф роуд, да минеш през вода, да правиш остри завои, да караш лудо, всичко, наистина”, подчертава Дамрау.
Изтъкнатата немска оперна певица признава, че в момента се придържа към роли, които не са за колоратурно сопрано. „Ако сравнявам моя глас с други гласове, той е като на Лучия Поп - тя също в началото пее Царицата на нощта, след това узрява за Маршалката на Рихард Щраус, след това от Сузана преминава към Графинята. Това се случва и с моя глас.
Диана Дамрау е уверена, че въпреки пандемията, която ограничава изявите пред публика в концертните зали и оперните театри, операта ще остане живото изкуство, което представлява физическо и духовно изживяване. Тя не губи надежда за скорошно възстановяване на положението, но счита, че властимащите трябва да направят необходимото за преодоляване на тежкото положение, в което се намират изкуствата. „През януари, преди коронавируса, аз направих своята премиера като Графинята в „Капричио“ от Рихард Щраус, което беше голяма радост. Много съм щастлива, че този проект продължава, защото в операта става дума за музиката”, разкрива възхитителната оперна дива. „Всяка фраза може да се използва като сентенция. Има много забавни моменти, но се поставят и сериозни философски въпроси, например „Кое е по-важно - текстът или мелодията в музиката?”. Героите в оперния спектакъл дискутират разпалено за това. Мисля, че показва много добре защо ние хората обичаме и се нуждаем от музиката и защо думите и тонът са неразделни. Защото пеенето и операта разказват истории. Това са думите, това са хората, това е просто прекрасно - тази връзка между изкуствата, всичко, което можеш да изразиш чрез тях и да предадеш на хората. „Музиката е свещено изкуство”, както споделя Рихард Щраус в „Кавалерът на розата”. Това е самата истина. Музиката ни разкрива една вселена. Тя винаги е езикът на любовта, дори когато е драматична или тъжна. Затова трябва да я даряваме един другиму. Трябва да бъдем по-осъзнати в тези трудни времена. Това е нужно- хората да говорят на другите хора”, призовава тя.
Какво още сподели Диана Дамрау преди концерта си в София? Чуйте в интервюто за Класик ФМ, предоставено от колегите от Радио България, което ще откриете в звуковия файл под снимките вляво.
Билети за концертите в София на 4 и 6 септември все още са налични на касата на зала „България" и в Ивентим.