Архиви от началото на 60-те години на ХХ век, когато Владимир Ашкенази все още не е онзи прочут пианист и диригент, какъвто го познаваме днес, се появяват сега в ново дигитално издание на „Мелодия“. Руската звукозаписна фирма се обръща към десетилетието на 60-те, за да издаде нов цифров албум, в който помества негови редки стари записи от 1962 и 1963г., правени във времето, когато музикантът все още не е напуснал Съветския съюз. От този период са взети изпълненията му на Концерта за пиано и оркестър № 1 от Чайковски и някои камерни ансамбли на Шуман и Барток, чийто записи съществуват още отпреди половин век, но на грамофонни плочи. „Името на бъдещия седемкратен лауреат на „Грами“ стана известно в края на 50-те години и началото на 60-те, когато серия от победи на международни конкурси издигна неотдавнашния випускник на Московската консерватория до редицата на водещите тогава съветски музиканти“, пише „Мелодия“ в бележките към албума. „Веднага след победата на II Международен конкурс „Чайковски“ /1962г./ Владимир Ашкенази записва Първия концерт на композитора в съпровод на Държавния оркестър на СССР и под диригентството на Константин Иванов – една малко известна „алтернатива“ към многократно преиздавания лондонски запис на същия този концерт, осъществена година по-късно“, допълва звукозаписната компания. Албумът включва още: Соната за две пиана и ударни на Бела Барток и „Анданте с вариации“ за две пиана, две виолончели и валдхорна от Роберт Шуман. Тук е документирано участието на американския пианист Малкълм Фрейджър /1935–1991/, който по онова време за първи път е гостувал в руската столица, след като вече е станал лауреат на Конкурса „Кралица Елизабет“ /1960г./ в Брюксел. Освен това, при записа на Шуман участват и тогава младите виолончелистки Наталия Гутман /род. 1942г./ и Наталия Шаховская /1935–2017/, които впоследствие се превърнаха в легендарни имена на руската виолончелова школа; тук е и валдхорнистът Борис Афанасиев /1933–1997/, който току-що е станал победител в конкурса „Пражка пролет“ /1959г./, а по-късно ще се открои като водач на валдхорните в Московската филхармония и като автор на методически ръководства по обучение на медни духови, включително и трудове върху история на изпълнителското изкуство.
Информацията към новия албум е допълнена и от някои подробности около решението на пианиста да се установи в Западна Европа, като изрично е подчертано, че през 1963г. Ашкенази става „първият и единствен съветски музикант, получил открита виза“. „Мелодия“ уточнява: „Той не е лишен от съветско гражданство, а напротив – предоставена му е възможност за свободно влизане и излизане от СССР. Вече след неговото решение да остане в Англия, през пролетта на 1963г., по негласна договорка, пианистът се връща в Москва за „прощална“ серия от концерти и записи“. Дигиталното издание „На прага на световната слава. Записи на Владимир Ашкенази от 60-те години на ХХ век“ е достъпно сега в платформите Apple Music, YouTube, Spotify и Яндекс.Музыка, а като жест към артиста, компанията оповести новината за излизането на новия албум точно на 6 юли 2020г. – рождения ден на Владимир Ашкенази, навършил току-що 83 години!