Той е известен като виртуозен пианист. В областта на композицията се открояват произведенията му за церемониите при откриването и закриването на Олимпийските игри в Барселона през 1992г. и за откриването на Биеналето на изкуствата във Валенсия през 2001г. Печелил е многобройни други отличия, но сред най-значимите е Националната награда на Испания за музика през 2008г. Към това се добавя работата му в областта на театъра, поезията, дизайна, графиката и други средства, чрез които изразява своята креативност. Творческият му път преминава през акционизма, пърформанса и стига до музикалния спектакъл и операта. Неговите произведения се отличават с открит неконформизъм и пречупване на установения академичен език, целейки по този начин да извади на показ проблемите на своето време. Така накратко можем да опишем Карлес Сантос (1940-2017, Винарос, Испания).
„Ранните младежки години на Карлес Сантос преминават във времената, в които Испания е подложена на диктаторски режим и вече през 60-те години както Карлес Сантос, така и много други артисти, се разбунтуваха срещу липсата на индивидуални свободи чрез своите творби”, заяви г-жа Мария Луиса Сантос- директор на Институт Сервантес- София в ефира на Класик ФМ радио. „В средата на 60-те години музикантът получава възможност да замине за САЩ, където опознава авангардната класическа музика в лицето на Джон Кейдж. Той повлиява изключително върху Сантос, който попада в неговото музикално течение. Джон Кейдж е създател на т.нар алеаторна или „случайна музика", в която някои елементи са оставени да се случват без определен план. Ето защо музиката на Карлес Сантос може да се класифицира като „неопределена”. Той създава една композиция и поставя заглавието й, но през годините го променя, защото в зависимост от онова, което иска, видоизменя и своите творби. Той е композитор, за когото произведенията са нещо отворено, а не затворено, и няма един единствен начин да бъдат изпълнени. Променяйки своите композиции, към пианото добавя глас, дори собствения си глас, шум и така развива едно усещане за естетика, сценография и пластичност в музиката”.
Изложбата „Карлес Сантос- Страст по минимализма” представя забележително мултидисциплинарно изкуство на тази личност, известна с непокорството и социалната си критика. Видеопрожекции, фотографии и плакати представят делото му в областта на сценичните изкуства и са израз на неговото необятно въображение. Публиката има възможността да опознае артистът, чиято траектория е наситена с творчески, естетически и идеологически отправни точки. Известни испански художници създават произведения за него- Антони Тапиес прави обложката за една плоча на Сантос, а Жозеп Гиноварт изразява почитта си към него със серия гравюри.
В изложбата има колекция от фотографии, които показват бюст на Й.С.Бах, и напомнят на сюрреализма, както и тотем на немския композитор /вж. снимката/. „Бах е музикалната любов на Карлес Сантос”, допълва Мария Луиса Сантос. „За него Бах означава “интелигентност, интелектуалност”. В музикалния си път Сантос е воден от двама композитори, които идолизира и следва през целия си живот. Първият е Й.С.Бах, който му налага дисциплина, причината, определяща композициите му т.е една много интелектуална визия за музиката. Вторият е Джоакино Росини, който му дава този елемент на хедонизъм, на игра. Карлес Сантос е имал добро чувство за хумор и е бил роден провокатор. Винаги се е опитвал да предизвика усмивката и така се свързва с музиката на Росини. Вече като зрял артист Сантос се стреми да търси подмладяване чрез музиката и хедонизма, вдъхновени от Росини. Ето защо Бах и Росини са му повлияли много”, подчертава тя. „Неговото „Модифицираното пиано с уши” /вж. снимката/ има за цел да привлече вниманието върху инструмента, който трябва да бъде чут и че трябва да се развива идеята за слушането. Сантос има и пиано с жена, която е легнала върху инструмента, което отразява неговата страст към жените. Еротиката е белязала неговия творчески, артистичен път. Винаги се досещам и за пианото, в което е забит кръст. Символиката в този случай е, че пианото му е дало много, но го е накарало и да страда, тъй като животът му е отдаден на този инструмент. Много любопитно е да се види една кошница, която представлява съвременна скулптура. В кошницата са събрани счупени пръсти, които изобразяват пръстите на самия Сантос. Именно те символизират цялата дисциплина, която се изисква от един добър пианист, за да се превърне във виртуоз”.
До 7 юни 2020г. продължава изложбата за провокативния испански композитор и всеобхватен артист, разположена в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство, филиал на Националната галерия / София, бул. „Черни връх № 2“/. Посещението се извършва при спазване на всички мерки, въведени от здравните власти във връзка с пандемията от коронавирус. Експозицията е организирана от Институт Сервантес-София в сътрудничество с фондация „Кайша Кастейо“, „Кайша Винарос“, Депутатство Кастейон и университета „Хауме I“ в Кастейон. Събитието е част от културната програма за отбелязване на 110 години от установяването на дипломатически отношения между Испания и България.
Още за Карлес Сантос и за проектите, които е подготвил културният институт на Испания в България, ще научите от интервюто на Георги Митов-Геми с неговия директор г-жа Мария Луиса Сантос в звуковия файл под снимките вляво.