Експеримент, проведен с Виенската филхармония, показва нисък риск от заразяване на музикантите помежду им. Филхармониците участваха в специален тест, чиято цел бе да провери дали оркестрантите са опасни за здравето си, когато свирят един до друг. Те предприеха тази стъпка в контекста на продължаващата забрана за публични концерти в Австрия, заради пандемията от Covid-19. Резултатите от изследването бяха публикувани от Виенската филхармония на 18 май 2020г. под заглавие: „Тест за аерозолни емисии – нисък риск от инфекция, поради разпространението на издишания въздух от музикантите“.
Документирано със снимки, изследването e било инициирано от самата Виенска филхармония, чийто официален представител Даниел Фрошауер заяви, че оркестърът би искал вече да поеме напред в положителна посока. „Ние сме тествани – подобно на спортистите. Вече направихме тестове за антитела и участвахме в експеримент за аерозолни емисии. Щастливи сме, че предоставяме тези резултати на Министерството на здравеопазването и на обществеността. Можем да предложим най-високо качество, ако свирим при разумни нормални обстоятелства“, уверява той. За да продължи оркестърът да функционира по обичайния си начин и „за да гарантираме хомогенността и качеството на звука в нашия оркестър, за да можем да общуваме невербално с колегите си, защото ние не искаме да седим сами на пултовете си на прекалено големи разстояния – потърсихме решения и затова поръчахме тестовете“, подчерта председателят на оркестъра Даниел Фрошауер.
Самото изследване, по разбираеми причини, е било фокусирано повече върху изпълнителите на духови инструменти. Облакът от издишания въздух при тях с основание се смята за най-рисков, тъй като той се разпространява най-далеч, докато при струнните музиканти издишаният въздух не надвишава обичайния обем, характерен за човешкото дишане в покой. Тестовете са били осъществени в специална среда: в стая облицована в черно и с мощно осветление, за да се получи по-графично изображение на въздушния поток на фона на светлината и да се постигне крайната цел – фотографски документирана картина; духовият изпълнител свири след прикрепяне на специални малки сонди към неговите ноздри. Проф. д-р Фриц Щерц, провел изследването, посочва: „Основният акцент на този тест беше да се проучи и документира пътя на въздушните потоци от инструментите и самите музиканти, в процеса на тяхното свирене“. Той допълва, че„не е регистриран никакъв или едва доловим аерозол, излизащ от отворите на духовия инструмент, независимо от техниката на дишане.“ Проф. д-р Фриц Щерц дори е още по-конкретен, обяснявайки как при свиренето на флейта „по-голямо количество аерозол изтича от отвора в края на инструмента, което води до образуването на облак от около 75 см.“ Неговото обобщение: „Следователно, не се очаква, че облакът от издишания въздух от един музикант ще се разнесе на повече от приблизително 80 см.“ Тези резултати от поръчаното изследване дават основание на Даниел Фрошауер от Виенската филхармония да направи оптимистичното заключение пред вестник "Kurier“: „Почти невъзможно е да се заразиш на подиума – дори и при духовите инструменти рискът е много по-малък, отколкото си мислите!“