Кларинетистката Шарон Кам: „В политически план класическата музика се идеализира по-малко“

Свири довечера в зала „България“

„Смятам, че по целия свят има прекрасни оркестри и публика, която да оценява изпълненията им, но в политически план има по-малко идеализиране на класическата музика, което затруднява финансирането и осъществяването й в световен план“. Това заяви в ефира на Класик ФМ изявената кларинетистка Шарон Кам, която тази вечер гостува в зала „България“ по покана на Софийската филхармония.  Заедно с Националния ни оркестър, дирижиран от маестро Найден Тодоров, тя ще изпълни Концерта за кларинет и оркестър № 2 от Карл Мария фон Вебер. Изпълненията на произведения на този композитор с Оркестъра на Гевандхаус – Лайпциг й носят първата награда ECHO Klassik, а второто подобно престижно отличие получава отново за негови творби, които записва с Радиоркестъра на Лайпциг.

Вторият кларинетен концерт на Вебер се откроява с трактовката на кларинета като солов инструмент. В творчеството си съвременника на Бетовен изповядва естетика и стил, емоционална изтънченост и грация. „Този Концерт е в същината си като една оперна творба и аз се чувствам като примадона, която преминава през всички възможни емоции в едно изпълнение- уверена съм или  преминавам през определени кризи или се съмнявам в себе си. В този концерт може да се чуе и преживее пълната гама от емоциите в едно музикално произведение“, признава Кам.

В концерта, както вече ви информирахме, ще прозвучи и „Реквием“ на Моцарт  със солисти Беса Лугичи, Виолета Радомирска, Михаил Михайлов, Ивайло Джуров, с участието на Националния филхармоничен хор и Софийската филхармония под диригентството на маестро Найден Тодоров. Билети за събитието на 13 февруари ще откриете на касата на зала „България“ и в мрежата на Ивентим.

Талантливата израелска инструменталистка, която е Лауреат на Международния конкурс ARD, избира кларинета за свое изразно средство, след като е изпробвала уменията си на цигулка, пиано и блокфлейта. Вече повече от 20 години Шарон Кам е солистка на световноизвестни оркестри в САЩ, Европа и Япония, но същинският трамплин за кариерата й е концертът, в който участва на 16-годишна възраст. „Всеки млад музикант в Израел се стреми да бъде солист на Израелската филхармония по специална програма за млади музиканти, създадена от Зубин Мета, която дава шанс на най-добрите изпълнители да застанат като солисти на оркестъра със самия него на диригентския пулт“, спомня си Кам. По същото време майка й, Ракел Кам, свири на виола в състава. „ Без значение дали някои от родителите ти е в филхармоничния оркестър, твоята крайна цел като подрастващ ученик, който се стреми към професионални висини, е да бъде солист по тази програма. Има две предизвикателства да си солист на сцената, докато майка ти е в оркестъра – първо, да докажеш, че си там заради личностните ти качества и второ, в конкретния случай, майка ми беше по-нервна от мен самата, когато аз бях солист. Разреших двата проблема, като се подготвих много добре,така че никой да няма каквито и да било претенции по отношение на свиренето ми, а майка ми предпочете да слуша концерта вместо да свири в оркестъра“.

Днес Шарон Кам наблюдава младите таланти и счита, че техния хъс и стремеж не се различават от времето, в което тя е била ученичка. По думите й, сега „има подобрения и улеснения - повече стипендии и финансови ресурси докато учат“. Въпреки това, изглежда, че бъдещето на класическата музика е поставено на карта дори в Германия, където понастоящем живее кларинетистката. Според нея, там става все по-трудно разпределението  на един „общ куп пари“. Мой близък приятел, политик, ми каза: „Знаеш ли? Едно време политиците се срещаха и обсъждаха тези въпроси на премиерите на класически произведения. Сега същите политици или техните наследници се срещат на футболни мачове“.

Шарон Кам подготвя нов звукозаписен проект с Виенските радиосимфоници под палката на Грегор Бюл, който ще се появи на 6 март 2020г. на световния музикален пазар. За този диск тя също така сподели подробности в интервюто на Георги Митов-Геми с превод на Димитър Московски, разположено в звуковия файл под снимките вляво.