Федор Рудин: „Вниманието към изпълненията ни се променя към един чисто визуален ефект, а това е нова форма на тоталитаризъм"

Днес за първи път със Софийската филхармония

Най-младият концертмайстор в историята на Виенската филхармония и концертмайстор на Виенската щатсопер Федор Рудин ще дебютира довечера в зала „България” като солист на Софийската филхармония. Той гостува за втори път в България, след участието си в Новогодишния концерт в НДК, което помни и до днес. Рудин ще представи Концерта за цигулка на своя дядо - големия руски композитор Едисон Денисов. В програмата, дирижирана от Симеон Пиронков - син ще прозвучат и „Благородни и сантиментални валсове“ от Морис Равел и „Истинската апология на Сократ“ от Симеон Пиронков-баща. Федор Рудин се обучава в класа по дирижиране на Симеон Пиронков-син в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. „Достави ми голямо удоволствие, когато ми предложи да изпълним заедно Концерта за цигулка на Едисон Денисов и когато открих, че той го е разучил изключително прецизно. За мен е интересно и показателно да видя принципите и техниките, на които ни учи в класната стая, реализирани на сцената с вещина и обаяние“, сподели младият музикант в ефира на Класик ФМ радио.

Цигулковият концерт на Едисон Денисов е написан през 1977г. „По характер произведението прилича на неговата личност- същата острота и напрегнатост, уравновесена от една чисто човешка топлина и любовта към семейството, както са изградени двете части на творбата“, разкри Федор Рудин. „Времената, в които живеем са различни от тези, в които е живял Едисон Денисов. Тогава е съществувала една политическа система, която е заробвала хората. Всеки опит да се постигне индивидуализъм в изкуството или ежедневието е водело до санкции. Това обяснява защо Денисов е бил проблемна фигура, чиято музика се забранява в СССР“, смята Рудин. „Сега нямаме такава политическа система, но сме заробени в интернет, социалните мрежи. За някои хора съществува илюзията, че това е нещо добро, това е целият им свят. Тази зависимост от електронните комуникации уврежда много възприятията на хората, способността им да мислят и да създадат свое мнение. Така че може би трябва да бъдем бунтари днес“, допълва той.

Рудин счита за опасно времето, прекарано в снимане на рекламни клипове от страна на музикантите вместо упражнения и репетиции. „Вниманието се променя от същината на професията и изпълненията ни към един чисто визуален ефект и за съжаление, това се превръща в нова форма на тоталитаризъм, личностен култ, който е повърхностен и няма нищо общо със същността на това, което правим“, заяви 27-годишният цигулар, който свири на изящен италиански инструмент на Лоренцо Сториони, изработен в Кремона през 1779 г.

Въпреки че е в началото на кариерата си, Федор Рудин бързо се утвърждава като един от най-интересните концертни изпълнители на днешното време. Роден в Москва и израснал в Париж, той учи при Захар Брон в Кьолн и Пиер Амоял в Залцбург. Впоследствие печели конкурсите "Паганини" и "Енеску", а най-новият му албум Reflets е номиниран за International Classical Music Awards. „Брон имаше железни правила и много добра представа как действа инструмента и можеше да даде прецизна рецепта, чието следване може да гарантира действително изпълнение от висока класа. Минусът е, че музикантът изгубва свободата си в интерпретацията. Открил съм, че не е възможно да имаш и двете – да си технически перфектен и да имаш свобода на интерпретацията. Трябва да се примириш с повече от едното и с по-малко от другото“, подчертава Федор Рудин.

Като ново попълнение в оркестровите редици на Виенската щатсопер и Виенската филхармония, Рудин е впечатлен от старите порядки, които според него търпят промяна. „В един оркестър,  който съществува от 175 години, има традиции, които си струва да бъдат запазени. Има някои странни неща или са изгубили своя смисъл, като например, когато има двама концертмайстори, по-възрастният да свири първа цигулка или пък да минеш през групата на вторите цигулки и набирайки опит и престиж, да се издигнеш“, споделя цигуларят. Последните концертни ангажименти на Федор Рудин включват солови дебюти в престижни концертни зали като Карнеги Хол, Концертхаус - Берлин, Парижката филхармония, Музикферайн и др. Отдаден камерен музикант, Федор е основател на триото Fratres, възприето като „ново поколение класически музика” от пресата заради необичайната комбинация от цигулка, саксофон и пиано.

Билетите за музикалното събитие са налични на касата на зала „България“ и в мрежата на Ивентим.

Какво още сподели Федор Рудин, чуйте от интервюто на Георги Митов, разположено в звуковия файл под снимките вляво.