Едва ли някога Жаклин дю Пре /1945–1987/ е предполагала, че за нея ще бъде създаден балет, но ето че 33 години след смъртта й това действително става факт. От Кралската опера и балет в Лондон заложиха ново сценично заглавие в текущия си календар и премиерата все повече наближава – след месец, на 17 февруари 2020г. публиката за първи път ще види балета „Виолончелистката“, вдъхновен от живота на тази незабравима британска челистка. „Това е история за любовта и загубата. Това е творба, към която исках да подходя с повече поезия, отколкото с реализъм. Избрах да не я обрисувам в истинска инвалидна количка“, казва английската хореографка Кати Марстън в интервю за The Observer, когато говори за ненавременната кончина на Жаклин дю Пре, вследствие на дългогодишно страдание от множествена склероза. Диагностицирана с това заболяване едва на 28 години, борбата с болестта продължава цели 14 години, а възможността да свири на любимия си инструмент, който взима в ръце още от четиригодишна възраст, постепенно угасва… „Ръцете ми вече не работеха. Просто не можех да напипам струните… “, са думи на самата Жаклин дю Пре, които все още се помнят и цитират. Една наистина извънредна личност в музиката, чийто дебют е бил на 16-годишната й възраст в Wigmore Hall, Лондон, успяла да изгради значим репертоар с композициите на мнозина автори, като Й.С. Бах, Хендел, Брамс, Дебюси, Мануел де Файя и др. Но все пак, онова, в което тя остави сякаш цялата си същност, бе интерпретацията й на прочутия Концерт за виолончело и оркестър от сър Едуард Елгар.
За хореографката Кати Марстън темата е едновременно предизвикателство, но и лично преживяване, тъй като нейната майка също живее с това страдание.„Причината да направя творба за Жаклин дю Пре, не беше в това да изследвам МС, но се случи така, че и моята майка има заболяването…“, споделя тя пред британския вестник. Солистите на Кралския балет Лорън Кътбъртсън и Матю Бол са главните действащи лица, т.е. те ще изиграят ролите на Жаклин дю Пре и Даниел Баренбойм, за когото Жаклин остава омъжена до смъртта си през 1987г. и с когото Кати Марстън изрично се е съветвала, за да бъде максимално точна в сюжета. Замислен е и образ, който да олицетворява самото виолончело – той е поверен на португалския танцьор Марселино Самбе. Музиката е композирана от Филип Фийни, а в официалния трейлър звучи Концерта за чело на Елгар. След световната премиера на 17 февруари, новата балетна продукция на Кралския балет „The Cellist“ ще бъде представяна на сцена до 4 март 2020г., а от 25 февруари излиза и по кината в Обединеното кралство.