Виенските симфоници се обявяват за по-чиста природа, по призива на Норман Лебрехт

Виенските симфоници се обявяват за по-чиста природа, по призива на Норман Лебрехт

по призива на Норман Лебрехт

Виенският симфоничен оркестър иска да даде своя принос към намаляването на въглеродните емисии. По време на турнетата си през 2020г. музикантите ще пътуват с влак, вместо със самолет. Дори към един от предстоящите си ангажименти през лятото те са решени да предприемат дълго пътуване с влак– тяхната лятна резиденция на Фестивала в Брегенц, където те прекарват всяко лято, откакто през 1946г. е бил основан фестивалът. „В момента преоценяваме всички наши дейности, за да намалим още повече влиянието им върху околната среда“, казват музикантите. През 2020г. Виенските симфоници имат планирани осем турнета, включително ще пътуват и до Китай.

Оркестърът последва призива на известния британски музикален критик Норман Лебрехт, който неотдавна се обяви против постоянните трансатлантически полети, чрез които големите ансамбли извършват концертните си обиколки, защото всичко това накърнява не само природата, но и самите тях. Провокиран от една инициатива на рок групата Coldplay в същата насока, Лебрехт говори за сериозния екологичен проблем с отделянето на вредни емисии от въглероден диоксид при дългите полети на авиокомпаниите, ползвани от оркестрите за техните концертни турнета по целия свят. „Сега е времето от годината, когато музикантите да разсъждават, седейки около масата със семейството и приятелите си, за света, който те унищожават. Не само планетата, но и земята, върху която стоят – тяхната икономическата база“, написа той за януарския брой от 2020г. на новото британско списание „The Critic“. Норман Лебрехт дори сам се е погрижил да направи справка или както той я нарича, „бърз преглед на щетите“: „Открих, че Нюйоркската филхармония е летяла седем пъти през 2019г., което изглежда разумно. Три от тези полета са били за турнета в Китай, а останалите –в САЩ. Берлинската филхармония е летяла 15 пъти, предимно в Европа, което е лудост. Можеха да се качат на неутралния откъм въглеродни емисии влак, където дори могат да се упражняват на виолончело в коридора, пък и да не се страхуват, че техните контрабаси ще бъдат смачкани и натрошени на трески в багажното на самолета. Лондонските оркестри са най-лошите нарушители. Лондонската филхармония е летяла 22 пъти през 2019г. – при излизането на тази информация те ме помолиха да добавя, че: „Бъдещото турне из Европа ще бъде извършено почти изцяло с влак“. Това е добре за тях, но Лондонският симфоничен оркестър е летял 44 пъти тази година, практически всяка една работна седмица… И все пак, те летят толкова много и толкова често, че не са имали свободното време дори да се запитат: какъв е смисълът?“ Музикалният журналист се спира и на вредите върху самите музиканти, причинени им от дългите полети и като едно от най-неприятните той посочва „увреждането на ухото при излитане и кацане“, както и безспорния факт, че инструментите им са изложени на риск при транспортирането. Неговият призив: „Отделете за миг глобалното затопляне и помислете за съпътстващата човешка цена!“