Камерният оркестър на Театър Ла Скала ще открие Новогодишния музикален фестивал в НДК-2019

15 декември, 20:00 ч., Зала 1- НДК

На 15 декември от 20:00 часа Камерният оркестър на Театър Ла Скала Cameristi della Scala  ще открие 33-ото издание на Новогодишния музикален фестивал. В зала 1 на НДК ще звучат творби от италиански композитори под заглавие „Италия - музиката е любов“. Концертът ще бъде открит с известната Трета сюита от Антични танци и ария от Оторино Респиги. Публиката ще чуе още популярната Трета Соната „а куатро” на Джоакино Росини - свежа музика, с виц и грация, написана за домашно забавление. Марко Енрико Босси, известен за времето си органист, композитор и педагог също е сред композиторите, чиито Intermezzi goldoniani, създадени през 1905 г. в почит към Карло Голдони, ще звучат на 15 декември.

Финалната пиеса от програмата на концерта е композиция на Емануеле Педрани. Той е известен контрабасист, в момента член на състава на оркестъра на Миланската Скала, женен за българка - флейтистката Десислава Петева. Музиката му е вдъхновена от преживяванията му, породени от природни картини и народните традиции на страната ни, които той с удоволствие и находчивост споделя със слушателите си. Сюитата Walking on the Air (Летя от щастие) за пиано и оркестър е специално аранжирана за предстоящия концерт в зала 1 и ще бъде представена в три части – „Френетични седем”, „Валс за Деси” и „Нестинарка”.  Публиката ще стане част от завладяващо музикално изживяване поднесено с италиански финес и много специално отношение към България, която Педрани посещава често заедно със съпругата си.„Мисля,че в неговата музика се усеща – изключително въздействаща и дълбока. За всеки български слушател би било интересно да чуе съвременно интерпретиране на български мотиви от чужденец“, споделя българската флейтистка Десислава Петева. По думите й, „оркестърът е отворен за всички националности“ , като в него има още 2 български цигуларки, които ще участват в концерта.

Камерният оркестър Cameristi della Scala изнася концерти в най-престижните театри и концертни зали по целия свят. Сред тях е Залата на Организацията на обединените нации и Карнеги хол в Ню Йорк, Централата на ЮНЕСКО и зала Гаво в Париж, Оперният театър във Варшава, зала „Чайковски” в Москва и много други.Репертоарът на оркестъра включва основните композиции за камерни оркестри от барока до днес, включително със специално внимание към по-малко известни италиански инструментални творби от 19-ти век. Дългогодишната постоянна работа с най-големите диригенти от международната сцена, от Рикардо Мути до Даниел Баренбойм, имат основна роля и допринасят за оформянето на звука на Cameristi della Scala и определя техния характерен тембър и фразировка, което допринася за индивидуалния облик на ансамбъла и неговата уникалност на фона на италианските камерни оркестри.

Когато пристига в Милано, Десислава Петева попада в Академичния оркестър на Ла Скала. „Без очаквания успях да покажа моето ниво.  Тогава конкурсът не беше „зад завеса“...  Когато свирихме с Академичния оркестър на Ла Скала, имахме възможността да работим с първите флейтисти, диригентите, и те оказаха голямо значение  за моето формиране“, спомня си тя.

Талантливата флейтистка е участвала в Академията на Джеймс Голуей в Швейцария.  „Погледът му е пълен с енергия- уникален е!“, отбеляза Петева. Била е  и в майсторски клас в Ментон на легендарния Жан Пиер-Рампал , две години преди музикантът да си отиде от този свят. „ Жан Пиер-Рампал  и Джеймс Голуей са много различни. Френската флейтова школа има различно звукоизвличане от тази на Голуей.  Той е брилянтен, с присъстващо вибрато и приоритет на сценичната изява, докато школата търси нюанси, багри и цветове от  Дебюси, Равел и др. Рампал беше по-спокоен, много предразполагащ, докато Голуей гледаше озадачено, не знаеш как ще реагира и какво ще каже. Много е убеден в идеите си и начина си на мислене“, коментира изявената българска музикантка.

Днес Десислава Петева преподава във Висшата национална консерватория в Реджо Калабрия „Интересът към флейтата и всички духови инструменти е много голям в Италия, тъй като има традиции в духовата музика… Идеята за звука и идеята за тона е на първо място в Италия,  а тук,  в България, звукоизвличането минаваше на втори план. Държеше се на техниката и бързите темпа без да се акцентира върху интерпретация , стилистика, репертоар, тъй като нямаше достъп до много от флейтовите произведения. Мисля, че в последните години в България има добра база и възможности за децата, които изучават флейта, да си набавят добър инструмент. Навремето имахме изключително тежки инструменти  със забавена механика“, смята тя.

Повече за концерта на Cameristi della Scalla, за творческия й път, както и за разпространението на българската стойностна музика в Италия, чуйте в интервюто на Георги Митов-Геми с Десислава Петева в звуковия файл под снимките вляво.

Билети за концерта можете да закупите от касите на Билетен център – НДК и онлайн на tickets.ndk.bg, на цени от 30 до 80 лв. както и ВИП билети от 90 лв. За ученици, студенти и пенсионери билетите са с 20 % отстъпка.

Любителите на класическата музика ще могат да зарадват себе си, свой близък или приятел с празничен ваучер за събития от програмата на Фестивала. Ваучерът е подходящ за коледен подарък на цялото семейство и е в две предложения от 50 и 30 лв.