Лео Нучи: „Българските оперни певци бяха образци за мен“

Интервю за Класик ФМ радио

Днес, 6 декември 2019г., Русенската опера продължава отбелязването на своя 70-годишен юбилей с участието на един от най-великите баритони на нашето време - Лео Нучи. Въпреки забележителната си дългогодишна кариера, световноизвестният оперен певец гостува за първи път в България. Негов партньор на сцената ще бъде италианското сопрано Анастасия Бартоли. Концертът ще се проведе от 19ч. в Зала 3 на НДК в София, а съпроводът ще бъде на Оркестъра на Държавна опера-Русе с диригент Джорджо Крочи.

„Свързвам България с един свят на операта, който обичам и обичах и който много ме научи посредством приятелите ми, които бяха сред най-големите оперни певци. Всички знаете имената им – Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Николай Гяуров, Никола Гюзелев, Анна Томова-Синтова. Успях да споделя на сцената толкова много роли и спектакли, но най-вече да науча от тези хора. С Гена бяхме връстници, с Николай – малка разлика във възрастта. Те бяха образци за мен. За мен урокът бе да разбереш какво означава да бъдеш певец “, призна самият Лео Нучи в ефира на Класик ФМ радио.

Осем години след първата си професионална поява на сцената, през 1975г. се провежда неговият солов дебют в Миланския оперен театър „Ла Скала“ -  отново в ролята на Фигаро. Впоследствие Лео Нучи за първи път влиза в образа на Риголето- роля, която изпълнява вече над 500 пъти и се превръща в негова „визитна картичка“. „Моят Риголето се надявам да е този, когото има предвид Верди. Направих го не толкова да постигна успех, а за да открия емоцията; да оставя Нучи зад кулисите и когато съм на сцената, да мисля и да изживявам Риголето като личност, като човек“, пояснява Лео Нучи. Той си спомня как Райна Кабаиванска признава, че се просълзява след негово изпълнение на тази роля и и как Николай Гяуров забелязва всеки жест, с който изиграва този персонаж. А Шерил Милнс е категоричен- „Ти си Риголето!“.

Лео Нучи разполага с богат Вердиев репертоар, който не се изчерпва само с коронната му роля като Риголето, а включва и персонажи от „Фалстаф“, „Аида“, „Дон Карлос“, „Отело“, „Силата на съдбата“, „Ернани“ и „Макбет“. Участва в белкантовите опери на Доницети „Дон Паскуале“, „Любовен еликсир“ и „Лучия ди Ламермур“, в Пучиниевите „Бохеми“, „Джани Скики“, „Тоска“, „Мадам Бътерфлай“ и много други.

„Вердиевият баритон не е баритонът нито на Моцарт, нито на Росини, нито на Белини. Вердиевият баритон има свои характеристики, които не се откриват при останалите композитори- той придава човечност“, подчертава Лео Нучи.

От края на 70-те и началото на 80-те години Лео Нучи покорява световните сцени -  Ковънт Гардън – Лондон („Луиза Милер“), Метрополитън опера- Ню Йорк („Бал с маски“), Виенската държавна опера („Севилският бръснар“) и др. Прочутият баритон си партнира с такива оперни величия като Джоан Съдерланд, Лучано Павароти, Пласидо Доминго, Гена Димитрова, Николай Гяуров. Поканите за концерти, фестивали и оперни продукции стават многобройни, а наградите – все по-авторитетни.  „Днес е важно да се появиш по телевизията,  във вестниците, да бъдеш спонсориран. Това е свят на имиджа. Светът на „ всичко тук и веднага“. Веднага – да, но всичко - изобщо не е сигурно“,  заявява Лео Нучи. „Модернизирането на операта е задължително, тъй като светът се промени. Глупостта обаче -  тя не върви. За съжаление, майката на глупостта винаги е бременна“, добави той.

Какво още сподели изтъкнатият баритон за дискографските си проекти и за това дали се оттегля официално от сцената, чуйте в пълния запис на интервюто на Георги Митов-Геми с легендарния Лео Нучи в звуковия файл под снимките вляво. Преводът е на Ваня Кашлакева.