Премиера на балета ШОПЕНИАНА на 5 декември в рамките на 50-ия Фестивал на оперното и балетното изкуство-Стара Загора 2019

Премиера на балета ШОПЕНИАНА на 5 декември в рамките на 50-ия Фестивал на оперното и балетното изкуство-Стара Загора 2019

70 години БАЛЕТ СТАРА ЗАГОРА

Голямото балетно събитие от програмата на 50-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство е премиерата на балета „Шопениана“, която ще се състои на 5 декември от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера. Две примабалерини поставят „Шопениана“: изтъкнатата прима на Старозагорския балет и почетен гражданин на Стара Загора Снежана Дескова и нейната ученичка примабалерината Анелия Димитрова.

Едноактният балет по музика на Фредерик Шопен и хореографията на Михаил Фокин ще бъде представен в една вечер заедно с блестящата балетна миниатюра „Ромео и Жулиета“ /хореографията е на Силвия Томова върху музиката на едноименната фантастична увертюра на П. И. Чайковски. Сценография и костюми Салваторе Русо/. В ролята на Жулиета зрителите ще видят Анелия Димитрова, а нейният Ромео ще бъде Паскуале Казелли. В останалите роли: Сторм Норис /синьора Капулети/, Александър Желев /синьор Капулети/, Ромина Славова и Станко Танев ще бъдат синьора и синьор Монтеки, Драгомир Христов – падре Лоренцо.

Непосредствено преди премиерата на  „Шопениана“ – от 18.00 часа предстои и откриване на изложба за историята на балета в Стара Загора и представяне на единственото по рода си „Списание за танц“.

Под знака на 70-та годишнина на професионалния балет в Стара Загора преминава целия балетен сезон на Балета на Старозагорската опера. „Шопениана“ се посвещава и на 170 години от смъртта на великия Фредерик Шопен.

За Снежана Дескова това е втора среща с балета „Шопениана“. Първият път, с премиера на „Шопениана“ на 26 март 1970 г. /постановка Димитър Ценов, художник Иван Савов/, тя е солистка. „Солистите в спектакъла са възпитаници на Държавното хореографско училище. Професионалната им обученост, както и работата им със съветските педагози Н.Балтачеева и А.Кумисников над „Шопениана“ имат безспорно значение за общо овладяната романтична изразителност на движенията, за поетичната мекота при поднасянето им, за одухотворената реч на ръцете и корпуса, които довършват изящно пластичните фрази“ – пише критиката след този спектакъл.

Днес Снежана Дескова поставя балета „Шопениана“ на сцената на Старозагорската опера:

„…Тук стилът е най-великото нещо. Той няма аналог с никой друг класически балет – по-специална стойка на тялото, по-специални ръце... Всичко това, ако не се направи, губи се стила на "Шопениана". Става един обикновен класически балет. Той не е нито "Спяща красавица", нито "Лебедово езеро", нито "Лешникотрошачката"…

….Ние взехме версията на Марийнския театър, защото оттам започва "Шопениана"-та, там е правена най-напред. Важно е да се покаже много точно – от многото записи, които има, избрах един с млади балерини, по-скоро ученици, завършващи балетното училище, защото на тях най-точно се показва как да танцуват….“ - споделя примабалерината.

Балетът „Шопениана“ е признат за класическо произведение още при самото му създаване, случай рядък, почти изключителен за цялата балетна история. Негов автор е гениалният руски балетмайстор Михаил Фокин /1880-1942/, чиято творческа дейност очертава генералните насоки на съвременното хореографско изкуство. Фокин изграждна своята творба върху клавирни произведения от Фредерик Шопен, работейки над две последователни редакции през 1908 и 1909 година. Втората си окончателна редакция той нарича „Шопениана“, а по-късно добавя и определението „Романтични мечти“. Сам Фокин чудесно е изразил същността на своята пластична композиция, като не се подчинява на ясно очертан сюжет, нито изглежда като ефектен, звънко изпълнен концерт. Героят на Фокин е самият музикант-поет, обкръжен от нежни видения-силфиди, плод на неговата мечта, която ги множи в тяхното очарование.

В книгата си „Срещу течението“ , Фокин споделя, че с „Шопениана“ е искал „да върне условния балетен танц в момента на неговото най-висше развитие“. Фокин има предвид романтичния балет на 19 век, когато класическият танц извиква възторга на зрителите не с акробатична сложност, с главоломни трикове и трудности, а с поетичната си възвишеност.

Новата постановка на Снежана Дескова и Анелия Димитрова е решена с ефектна мултимедия, дело на Сергей Голубев, а костюмите са на Първолета Чавдарова-Летиция. В ролята на Юношата ще танцува Фиорди Лоха, във валса ще му партнира Анелия Димитрова, в мазурката солист е Харука Суга, прелюд – Ромина Славова, валс-Мартина Префето. Участва балет на Държавна опера Стара Загора.

Представяне на „Списание за танц“ – преди премиерата на „Шопениана“

Тази година се появи единственото по рода си „Списание за танц“ в България, изцяло посветено на танца във всички негови разновидности. То излиза веднъж годишно и в 120 пълноцветни страници представя процеси, личности, събития и идеи от класическия до съвременния танц и танцовата култура в български и международен контекст. Списанието обръща поглед и към историята на танца, като за първи път на български език се публикуват и преводи на значими теоретични текстове.

 На 05 декември в Държавна опера "Стара Загора" ще гостуват Ангелина Георгиева (главен редактор) и Ина Дублекова от екипа на "Списание за танц", за да разкажат лично подробности  за начинанието и разнообразното съдържание на изданието.

Водеща тема на първия брой на „Списание за танц“ е „Красотата в танца“. На нея е посветено специално есе, което предлага своеобразна история на представите за красота в това изкуство. Отделно, дванайсет изявени съвременни български и международни хореографи и артисти, заедно с един философ, отговарят на въпроса: „Какво е красотата в танца за вас?“. Така броят позволява да проследим какво се крие зад идеала за красотата в танца и как той се изменя във времето.

 Успешни примери за подобни специализирани издания има в много държави. Един от най-емблематичните сред тях е на немското списание “tanz”, чийто главен редактор Арнд Веземан също е сред авторите в брой 1 на „Списание за танц“. Самостоятелно списание, посветено на танц, съществува в България за известно време през 20-те години на миналия век, появява се за кратко и през 90-те години, но подобна медия досега отсъстваше. Поради това екипът на Международен фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” – Ива Свещарова, Вили Прагер, Стефан А. Щерев, както и театроведът Ангелина Георгиева (главен редактор) - се заемат със задачата да създадат съвременно, атрактивно и насочено към различни читатели издание, което да ги въведе в различни идеи в богатия свят на танца и многообразието от събития.

„Списание за танц“ e инициирано от фестивал „Антистатик“ в рамките на европейския проект “Life Long Burning”, финансиран от Програма „Творческа Европа“ на ЕС. Реализира се от „Брейн Стор Проджект“ и „Номад Денс Академи България“ с финансовата подкрепа на Програма „Култура“ на Столична община, Национален фонд „Култура“ и със спонсорството на магазин „Гришко“.