„Орландо“ ще бъде първата опера на жена – композитор във Виенската щатсопер

„Орландо“ ще бъде първата опера на жена – композитор във Виенската щатсопер

композитор във Виенската щатсопер

„Орландо“, но не като известната опера на Хендел от 1733г., а като най-новото заглавие от края на 2019г. в афиша на Виенската държавна опера. Така след 150 години история, един легендарен оперен театър най-после ще покаже произведение на жена – композитор, което дори е поръчано от самата институция. През 2014г. интендантът Доминик Мейер се обръща към Олга Нойвирт с молба да композира творбата, чиято световна премиера все повече наближава – операта „Орландо“ ще бъде показана на 8 декември 2019г. За да създаде операта си, 51-годишната австрийска композиторка се основава на едноименния роман на Вирджиния Улф /1882–1941/ и така се ражда произведение, чието действие е разположено в 19 сцени. Върху либретото работи самата Нойвирт, заедно с друга дама – френско-американския драматург Катрин Филу; постановката е на британската оперна режисьорка Поли Греъм, а костюмите са изработени от известната японска дизайнерка Рей Кавакубо и модната й къща „Comme des Garçons“.

„Орландо“ е първият голям литературен успех на Вирджиния Улф“, пише Виенската държавна опера, напомняйки, че писателката се счита за „един от най-изтъкнатите класици на английския модернизъм“. Повдига се и завесата около сюжета на романа „Орландо“, съответно и неговата сценична адаптация в либрето за опера: „Централната тема на романа е преплитането на половата идентичност, любовта и художественото творчество. Личните и социални реалности се пропукват по един поетичен и изкусен начин. За разлика от оригиналната история, която завършва през 1928г., в операта на Олга Нойвирт това изследване на времето и пола през вековете продължава чак до годината 2019-та“. За тълкуванието на музикалния театър на композиторката, Виенската държавна опера пише: „Олга Нойвирт отваря врата към царството на онова, което е едновременно преживяно, прочетено и чуто, за това, което се знае и усеща – с други думи, в царството на фантастиката, оформена от спомените. „Още от дете се интересувах от всичко – от изкуствата до политиката, от науките до архитектурата и човешката психология… Позволявах си да се вдъхновявам от малките и големите неща, които светът може да предложи, от прекрасното многообразие на живота и виждам точно това, отразено в Орландо“, цитира думите й оперната институция. След премиерата на 8 декември, под диригентството на Матиас Пинчер ще има още четири представления до края на годината. Новата творба „Орландо“ е продукция на Виенската държавна опера и е спонсорирана от музикалната фондация „Ернст фон Сименс“.