Тубистът Андреас Мартин Хофмайр гостува за 30 години Гьоте-институт България

Тубистът Андреас Мартин Хофмайр гостува за 30 години Гьоте-институт България

26 ноември, 19ч., Зала "България"

През 2019 година Гьоте-институт България чества своя 30-годишен юбилей от създаването си през 1989 г. в град София. Като културен институт на Федерална Република Германия институтът не само подкрепя изучаването на немски език, но и поддържа международното сътрудничество в сферата на културата, киното, музиката, сценичното изкуство, културното наследство и свързаните с тях редица други прояви.
 
В допълнение на програмата с културни и образователни събития по повод честванията на 30-годишната си дейност, Гьоте-институт България и Софийската филхармония с камерен ансамбъл "Софийски солисти" представят юбилеен концерт с участието на немския тубист-виртуоз – Андреас Мартин Хофмайр, който ще се състои на 26 ноември 2019г. от 19 ч. в Зала "България".Програмата включва Й. С. Бах - Фантазия и фуга за орган сол минор BWV 542 /оркестрация проф. Иван  Бакалов/,  Й. Дуда: Концерт за туба и струнни „Маткала“, А. Вивалди: Зима из „Годишните времена“ и А. Плау: Концерт за туба и струнни. Билети за концерта ще откриете на касата на зала „България“.

Според диригента на концерта, проф. Пламен Джуров, „мълвата за необикновения солист Хофмайер изпревари пристигането му. Изключително рядко събитие да присъстваш на концерт на солист- виртуоз, свирещ на туба с оркестър. При това в три произведения. Две от тях са написани за него, а изпълнението на Вивалди /“Зимата/ си е предизвикателство за слушателите и изпълнителите на сцената. Една от най-популярните пиеси…и изведнъж да я чуеш на туба. Всъщност трябва да напомним, че тубата не само е един от най-трудните инструменти, но това е основата на съвременния симфоничен оркестър. Демонстрацията на възможностите на този инструмент открива още един поглед за богатото съдържание и перспективи за представяне на музикално творчество и изпълнителство.За нас е чест да участваме в този концерт и заедно с колегите от Софийската филхармония  да представим непознати произведения от популярен и обичан в Германия музикант. С тези мисли ние се ограничихме в програмата, за да остане акцентът върху участието на г-н Хофмайер. Прибавихме само една пиеса от Й. С.Бах, за да подчертаем, че дълбоко ценим традициите на немската култура,  адмирираме работата на Гьоте институт в популяризирането на немския език, култура /в случая и музика/ на територията на Република България“. 

Андреас Мартин Хофмайр, един от най-добрите и многолики съвременни инструменталисти, е жанров акробат. Той е професор в университета  на Моцарт в Залцбург, основател на баварския култов състав La Brass Banda и е получил както като кабаретист, така и като класически тубист голямо количество награди.  „Не си избрах доброволно да свиря на туба, а исках да свиря на ударни. За съжаление, не стана, тъй като имаше много барабанисти, отколкото барабани, но нямаше тубисти. Радвам се, че се случи така. Има много повече велика музика за цигулка и пиано, но на туба могат да се изсвирят много тонове…. През последните 20 години нещата се промениха. Има все повече чудесни тубисти и също така, много хубави произведения, които се пишат за туба и онези, които изучават този инструмент именно заради такива концерти, какъвто предстои“, сподели в музиканта в студиото на Класик ФМ радио. Хофмайр е ученик на Дитрих  Ункродт (Dietrich  Unkrodt),  Михаел Линд (Michael Lind) и Йенс Бйорн-Ларсен (Jens Björn-Larsen). През 2013 година получава наградата ЕХО-класик (ECHO Klassik) като първи тубист в историята на този конкурс, както и титлата „инструменталист на годината".Като солист е бил част от турнетата и концертната програма на Мюнхенската и Бременската филхармонии, Берлинския радио-оркестър, Оркестърa на коцертния дом в Берлин и Радио-филхармонията на Северногерманското радио. С групата La Brass Banda, в която той учаcтва до 2013 година, попада в челната 10-ка на немските класации. Пионер в работата с инструмента си, Андреас Мартин Хофмайр не се страхува да изследва нови музикални територии: заедно с Андреас Милднър той създава дуото туба и арфа, с Бенямин Шмид основава Schmid/Hofmeir HochTief GmbH, а с Барбара Шмелц –дуото туба и орган. Заедно с професионалната му музикална кариера Андреас Мартин Хофмайр от 20 години присъства на сцената като успешен кабаретист. Пресичащ границите с лекота, той все повече свързва класическия жанр с джаза и кабарето в емблематични crossover-програми, в които на сцената той е не само като класически солист, но като водещ, актьор-кабаретист и джаз-изпълнител.

Концертът за туба и струнен оркестър „Маткала“ от Йорг Дуда, който ще прозвучи тази вечер, е създаден специално за музиканта от самия композитор. „Той е написал 14 произведения за мен. Най-известното е Концерт за туба и симфоничен оркестър № 1, който записах на компактдиск“ /бел.ред. с Мюнхенския филхармоничен оркестър под диригентството на Андрю Манзе, под знака на Сони Класикал/. „Композитори като Йорг Дуда, за съжаление няма много. Той разбира композирането като Бах- човек, който за една седмица може да напише Меса. Той е пълен с мелодии, като извор, от който може да извират мелодиите“, заяви Андреас Мартин Хофмайр в предаването „Сутрешно кафе с Геми“. „Днешните композитори не са такива – те конструират някакви мелодии, питат се какви звуци може да се изтръгнат от един инструмент. Днешните композитори се опитват да направят нещо радикално ново от страх да не повторят нещо. Дуда обаче се доверява на собствения си музикален език и веднага мога да позная негово произведение, въпреки че той говори с т.нар традиционен език“, допълни той.

Йорг Дуда (род.1968 г. в Мюнхен) е повлиян от църковната музика  абатството Шайерн. Взима уроци по орган и импровизация при Харалд Фелер, по теория и композиция при Дитер Акер. От 1988 до 1992 година учи църковна музика във Висшето училище по музика в Мюхнен. Учи също хорово дирижиране с Родерих Крейле и е член на неговия хор. Изнася органови концерти и работи като репетитор на хора на Баварското радио и Мюнхенския филхармоничен хор. От 1992 година учи композиция с Питър Кизеветтер във Висшето училище по музика в Хановер и продължава с Дитер Акер в Мюнхен, завършвайки "Майсторски клас" през 1997 година. От 1998 година Дуда е кантор на църквата Св. Емерам в Гизенфелд. Хонорувам преподавател по музикална теория в Университета в Ерланген-Нюрнберг. Съосновател на състава Münchner Harmoniemusik и клавирния квинтет Cumulus. През 2007 година. получава наградата за култура на Гизенфелд. Дуда композира предимно в областта на органовата музика, църковната хорова музика, камерната музика за духови инструменти и солови концерти. Той е вдъхновен от финландски автори и певци, като Пиржо Хонканен, Ласи Нуми и Йохан Тили. Често композира поръчкови творби. Сътрудничи си с камерен хор Nov Antica, възпитаници на Мюнхенската консерватория, който през 1995 година представя премиерно неговата творба Pater Noster за два смесени хора. Мотетът му „Мир над Израел“ е поръчан и записан през 2000 година от Родерих Крейле и Дрезденския Кройцхор. Дуда е автор и на Четири финландски квартета, всеки за духов инструмент и струнно трио.

Андреас Мартин Хофмайр ще бъде солист и на Концертът за туба и струнни  на Арилд Плау, написан през 1990 година. Тази творба е във формата на соната и се състои от три части: Prologue, Canzone и Finale. Траурната средна част е композирана в памет на току-що починалата тогава съпруга на композитора. Премиерното изпълнение прави Ойстен Баадсвик (ØysteinBaadsvik) през 2001 г. в Полша. След излизането на произведението на компактдиска Tuba Carnival през 2003 г. то бързо добива голяма популярност сред тубистите и днес се свири на концерти и конкурси по целия свят като например на конкурсите в Маркнойкирхен (Markneukirchen в Германия, международния конкурс Джеху (Jeju) , както и конкурса Фалкън (Falcone) в САЩ.  „Композицията е интересна. Съставена е от три части и има същата структура като „Маткала“ на Дуда, но е много просто от гледна точка на музикалната комплексност“, обяснява Андреас Мартин Хофмайр. „Творбата на Плау е с изчистена структура, има една кристална чистота в тази композиция и може да се сравни със студена, мразовита, полярна нощ“, коментира той.

Арилд Ото Плау (1920 - 2005) е норвежки пианист, фаготист и композитор. Следва пиано и композиция в Музикалната академия в Осло. По време на Втората световна война е затворен като заложник на братята си, избягали в Швеция и е осъден на 30 години затвор. Бил е в лагер в Тромс, в северната част на Норвегия. След войната Плау решава да смени инструмента и следва специалност фагот. След година получава работа в Берген, където дебютира и като диригент. Но работата му продължава само един сезон. За да оцелее,свири на пиано в различни ресторанти в Осло в продължение на единадесет години. Когато през 1958 година е открита Норвежката опера, той получава работа там като фаготист и остава в оркестъра до 70-годишна възраст. Пише камерна музика, най-вече за струнни, но също е автор и на квинтет и четири прелюдии за тромпет. Концерта за туба композира, когато е почти на 70 години.

Какво още сподели Андреас Мартин Хофмайр, чуйте от интервюто на Георги Митов-Геми в звуковия файл под снимките вляво.