Филхармонията на Бъфало запазва своята първа дама – музикален директор

ДжоАн Фалета

Когато през 1999г. диригентката ДжоАн Фалета бе назначена за музикален директор на Филхармоничния оркестър на Бъфало, за нея се заговори като за „първата жена –диригент на водеща позиция в голям американски ансамбъл“. Оттогава изминаха 20 години, през които тя остана непоклатима на поста си в оркестъра на град Бъфало, щата Ню Йорк. През февруари тази година тя получи награда „Грами“ за запис с Лондонския симфоничен оркестър, под емблемата на Naxos, след като десетина години по-рано, през 2009г., също спечели „Грами“, но със своя американски оркестър за изпълнение на Джон Кориляно. Наскоро, в края на октомври 2019г. бе оповестено, че 65-годишната американка с италиански корени удължава още договора си с оркестъра – така ДжоАн Фалета остава музикален директор на Филхармоничния оркестър на Бъфало до 2026г., вписвайки трайно името си в най-новата история на оркестъра, който съществува от 1934г. насам.

„Вярвам, че един голям град като Бъфало заслужава и един страхотен оркестър“, казва тя. Започнала музикалния си път като изпълнител на китара, а и все още свиреща на този инструмент, ДжоАн Фалета дължи много на учителя си Ленард Бърнстейн, била е музикален директор на Камерния оркестър на Денвър, дирижирала е Симфоничния оркестър на Милуоки и др., посветила е и десет години от кариерата си на Женския филхармоничен оркестър, базиран в Сан Франциско /Bay Area Women's Philharmonic/. Активен между 1981 и 2004г., този оркестър имаше мисията не само да представя изкуството на жени – изпълнителки, но и репертоар с творби предимно на композиторки, и то под ръководството само на жени в диригентската професия. С този ансамбъл ДжоАнФалета допринесе за откриването на редица непознати женски имена от история на музиката, което й донесе голямо признание. Едно от най-важните неща, които тя направи за Филхармоничния оркестър на Бъфало е, че с нейните усилия ансамбълът се превърна в най-записваният американски оркестър в каталога на престижния лейбъл Naxos, а в своя град диригентката е титулувана от колегите си като „Маестра за хората“, заради добрите й приятелски взаимоотношения с музикантите, административния състав, и не на последното място с настоятелството на оркестъра.