За първи път заедно ще свирят музикантите от Камерата Концертгебау /Camerata RCO/, Кварто Квартет и Софийската филхармония. Днес, 25 октомври, от 19ч. те ще се качат на сцената на зала „България“, за да изпълнят Бранденбургски концерт № 5 и Кантата "Weichet nur" BWV 202 от Й.С.Бах, Каватина на Жулиета от операта „Капулети и Монтеки“ от Винченцо Белини и Струнния октет от Феликс Менделсон-Бартолди. Билетите са в продажба на касата на Зала „България“ .
Вокалните интерпретации ще бъдат дело на Марлин Асбер, която свири в групата на първите цигулки в Кралския Концергебау оркестър- Амстердам. „Ще свиря и ще пея репертоар от барока до белканто и наистина е доста рисково. Предизвикателството за мен е да изпълня Сватбената кантата от Бах. Има 7 арии в нея и представляват сериозна провокация заради последователното им изпълнение. Произведението не е по християнска тематика, а описва щастието на двама младоженци, което се изразява чрез изобразяването на бог на цветята, бог на природата и бог на щастието“, заяви Марлин Асбер в студиото на Класик ФМ радио. „Започнах да уча пеене след като станах част от оркестъра през 1991г. Бях много млада, имах деца, и нямаше време да продължа по-сериозно с певческата ми кариера. Спрях за около 20 години и напоследък едва се сдържах, тъй като моето пеене трябваше да излезе наяве. Беше нещо, което чувствам силно, и затова трябваше да започна отново да пея…Чрез операта мога да се преобразя, тъй като понякога е трудно да направиш това с цигулката. Примерно при Бах, опитът ми като цигуларка мога да използвам, за да покажа бароковия стил от свиренето и в пеенето ми. Чувствам се буквално все едно че съм познавала Бах, Шуберт, Шуман, защото съм ги интерпретирала с инструмента, така че смятам, че мога да ги изпея по-добре“, счита Марлин Асбер. Още преди да завърши обучението си в консерваторията Свеелинк в Амстердам, тя попада в Кралския Концергебау оркестър. „Впоследствие започнах да разбирам какъв късмет имам с такава позиция. С всеки следващ ден се чувствах по-щастлива“, уточнява тя. И допълва: „От 25 години познавам Веско Ешкенази /концертмайстор на оркестъра/, който владее чудесно холандския език. Много е интересно да се запозная с различна култура, което е много близка до нашите разбирания. Ето защо не усещам никакви граници между холандската и българската култура“. Освен в Camerata RCO и Кралския Концергебау оркестър, Марлин Асбер свири в струнния квартет Ebony, с което показва афинитета си към камерния репертоар.
Тази вечер в концерта ще се включи и изявеният български цигулар Иво Станков - концертмайстор на Оркестъра на Уестминстър в Лондон, професор по цигулка в училищата „Гилдхол” и „Уитгифт”, както и артистичен директор на Лондонския фестивал на българската култура. „За първи път свирим заедно с Иван Пенчев и Кварто квартет. Те са една група, толкова активна в България, а проектите им са интересни и много разнообразни, така че удоволствието е наистина голямо“, каза Станков. По думите му, „нещата около Брекзит са сложни и мисля, че и политиците не знаят накъде да поемат. С притаен дъх очакваме какво ще се случи през следващите дни, за да вземем решение какво да правим. Може би всичко ще бъде малко по-сложно, тъй като Великобритания, излизайки от ЕС, ще направи всички организационни стъпки и проекти, за да възпрепятства процесите“. С брат си, пианиста Лъчезар Станков, цигуларят записа Двойния концерт на Менделсон в съпровод на Кралския филхармоничен оркестър под палката на Линус Лърнър. Записите са осъществени в Училището „Уитгифт“ в Лондон, където Иво Станков преподава. „Концертът е камерен, но Менделсон е написал и допълнителни партии за духови инструменти. Ние го записахме в тази оригинална версия“, посочи още той.
Интервюто на Георги Митов-Геми с цигуларите Марлин Асбер от Камерата Концертгебау и Иво Станков ще откриете в звуковия файл под снимките вляво.