На 23 октомври от 19ч. в зала „България“ стартира цикъла „Органова палитра“ на Софийската филхармония с концерт на френския органист Паскал Марсо и обоиста на националния ни оркестър Вълчан Вълчанов. „Щастлив съм, че цикълът започна от няколко години отново на едно място, където може да се слуша истински орган. Ето защо организирам 4-5 концерта през сезона с различна музика и изпълнители“, заяви органистът и организатор на поредицата Велин Илиев в ефира на Класик ФМ. А по думите на обоиста Вълчан Вълчанов, специализирал в Италия и Австрия, „от 10 години ние имаме традиция, за която се радвам, почти всяка година да изпълняваме нещо с Велин Илиев. Това не е типично за България, защото органовата ни традиция е от скоро спрямо цяла Европа, тъй като ние сме православни християни и органите са поставени в зали в цяла България. Благодарение на Велин Илиев органът в зала „България“ е в добро състояние заради неговата специализация не само в изпълнението, а и в поддържането на инструмента“.
Програмата на първия концерт включва творби от Хендел, Бах, Кребс, Чимароза и други, но правят впечатление произведенията на Дюруфле и Ален, за които Паскал Марсо разкри подробности в предаването „Сутрешно кафе“. Марсо е титулярен органист на църквата Св. Игнатий, получил е най-високите отличия от Националната консерватория в Париж, където е ученик на Мари - Клер Ален, после на Мишел Бувар и Оливие Латри. Интересът му към старинната музика го води в Свеелинк консерваторията в Амстердам, където получава част от висшето си образование. Носител е на Диплома от факултета по музикология в град Тур, лауреат на конкурса за орган в Швейцария, Париж, Шартр „Днес във Франция има много млади музиканти, които се интересуват от органа“, споделя Паскал Марсо. „В Консерваторията на Тулон, където преподавам, имаме 50 студенти в органовия клас, като сред тях има възрастни, юноши и девойки и около 20 деца, които започват да учат орган. Някои от тях са свирили на пиано, а други- започват направо с органа. Затова пред нас стои задачата да развием педагогика от специален вид. Във Франция се търсят нови похвати в обучението на деца по орган. Те се интересуват както от самата музика, а и изпитват магическо привличане към този инструмент. Когато бях в Богота / бел.ред. където обучава млади органисти към Националния университет на Колумбия/, забелязах силен интерес към органа от страна на пианисти. В продължение на 7 години преподавах веднъж годишно за 1 месец на лятна академия в Колумбия. Пет студенти от тази страна пристигнаха в Консерваторията на Тулон във Франция, за да завършат 5-годишния курс на обучение“.
Музикалната дейност на Паскал Марсо е разширена с преподаване и обучение на органисти, което той успешно осъществява между Тур, Тулуза и музикалния център за духовна музика в Бретан. „Смятам, че органовата традиция е жива. Построили сме два големи органа в Париж- в новата концертна зала на „Филхармония“-та с прекрасна акустика, а другият е в залата на Френското радио, където изпълняваме пълна програма през цялата година. В много от концертните зали в Япония /бел.ред където е първият френски органист - титуляр на зала „Сапоро“/ има тръбни органи, а в последно време и в Китай започва да се появяват“.
Днес Паскал Марсо е загрижен и за съдбата на органа в Катедралата „Нотр Дам“, която в средата на април 2019г. бе опожарена, като щетите се оценяват на милиони евро. Музикантът окачестви инцидента като трагедия и допълни: „Това е символ в самото сърце на нашата столица и една от най-старите постройки в Париж. Всички бяхме потресени до дъното на душата си от този масивен пожар. Когато се случи инцидентът, бях в Марсилия и щом видях снимките, си помислих, че органът няма да устои на температурата в катедралата, която е била над 800 градуса. За щастие инструментът се намира в т.нар нартекс, по-далеч от епицентъра на пожара. По някакъв чудодеен начин органът оцеля с всичките си тръби, но в момента тече процес на прочистване заради натрупване на олово. Този процес продължава, но ние разполагаме с добри специалисти по конструиране на органи, инженери, които са специализирани в извънредни ситуации. Надяваме се да чуем органа отново, но това може би няма да бъде по-рано от 10 години“.
Цялото интервю на Георги Митов-Геми с Велин Илиев, Вълчан Вълчанов и Паскал Марсо /с преводач Юлиан Собаджиев/ ще откриете в звуковия файл под снимките вляво.