Луис Фернандо Перес:

Луис Фернандо Перес: "Алисия де Лароча беше жена с две лица"

Той свири днес в Аулата на СУ

Испанският пианист Луис Фернандо Перес ще свири тази вечер, 11 октомври, от 19.30ч. в Аулата на Софийския университет в рамките на 9-тото издание на фестивала „Пиано екстраваганца“. Той пристига за първи път в България и е един от редките примери на големи музиканти имали щастието да бъдат ученици на цяла плеяда легендарни артисти от близкото минало. Сред тях са  Дмитри Башкиров и Галина Егязарова, студенти на великия Александър Голденвайзер, по-късно Пиер-Лоран Емар. Прави впечатление и обучението му при легендарната Алисия де Лароча и нейната асистентка Карлота Гарига в Академията „Маршал” в Барселона.

„Смятам, че Алисия беше жена с две лица. Външното, с което се представяше пред хората, беше на мъничка жена, която е впечатляваща като сладка баба и мила към другите. Но другото й лице беше един истински вулкан. Тя беше жена със силен характер и темперамент. Беше истински огън, която изкарваше впечатляващо фортисимо на пианото“, заяви Луис Фернандо Перес в студиото на Класик ФМ радио. „Винаги да бъдеш най-сериозен към композитора. Тя подчертаваше баланса и как всяка една нота да се изсвири, за да има звукова свързаност по специален начин, за да се получи един специфичен звук“, допълни той. „Целият испански репертоар съм изработил с Алисия. Истината е, че тя беше референт за всички нас. По някакъв начин свирихме като нея. Много пъти в клас ни казваше: „Не ме копирайте и не слушайте моите албуми“. Така когато аз трябваше да свиря, се оказа сложна задача. Тя има 4 невероятни записа, но и също така има определен характер. Във времето, в което разучаваше и записваше „Иберия“ е време, в което не е имало референции към ръкописите, оригинални творби. Когато аз трябваше да запиша сюитата, трябваше да се боря за най-близкото звучене до това, което самият композитор Албенис е искал да постигне. Това е различно от звученето на Алисия, което е много лично, персонално, в нейния стил“, подчерта Луис Фернандо Перес, който по време на рецитала си ще изпълни Шест пиеси из Сюита „Иберия“.

Освен с Лароча, той има щастието да работи в Академия „Маршал” в Барселона върху интерпретацията на творбите на Федерико Момпоу с вдовицата на композитора, Кармен Браво. „Тя беше два пъти Момпоу. Той беше стеснителен, а тя - с много силен характер. Познаваше всички произведения на композитора; всяка нота като пианистка. Тя му оставяше различни мелодии и части от произведения върху пианото, за да го стимулира да композира“. На рецитала Луис Фернандо Перес ще изпълни „Детски сцени“ от Федерико Момпоу, които  по думите на пианистапредставят деца, които играят, не се държат както трябва или прекъсват, викат. Това са 5 малки пиеси, свързани една с друга, като някои от тях се наричат „Игра“. В програмата на рецитала ще прозвучат и Балада в сол минор, оп.23 от Фредерик Шопен и Пет прелюда от Сергей Рахманинов.

Луис Фернандо Перес е изнасял е концерти като солист на реномирани оркестри, сред които Националния оркестър на Испания, Филхармоничния оркестър на Монте-Карло, Балтийската филхармония, Sinfonia Varsovia, Камерния оркестър „Ференц Лист“ и т.н под палката на известни диригенти като  Хесус Лопес Кобос, Жан-Жак Канторов, Карло Рици. Гостува на фестивали в Германия, Япония, Полша, Русия и Испания и е свирил в зали като Карнеги Хол- Ню Йорк, Националния аудиториум в Мадрид, Консерваторията “Чайковски” в Москва, Tokyo Opera City и др. Активен е и като камерен изпълнител, свирейки с музиканти като Летисия Морено, Квартет Казалс, които са гостували в България, и др.

Луис Фернандо Перес е професор по пиано и камерна музика във Висшата консерватория на Арагон (Сарагоса) и гост-професор в Tokyo Senzoku University. „Новото поколение е много подготвено и има много възможности, но те не са в техен плюс“, смята испанският музикант. „В момента хората на практика не слушат музика, а първото, което им излезе в Youtube. Нямат вкус, какъвто имаха преди, да слушат различни варианти, да имат обучено, „културно ухо“. Младите са подготвени, борбени и нещо, което настоявам, е да учат бавно. Живеем в един все по-забързан свят и това прави така, че те лесно губят търпение, но смятам, че на ниво работа е както преди“.

Луис Фернандо Перес има значителен брой записи, за различни лейбъли, които стават носители на престижни отличия. Неговият диск с “Гойески” от Гранадос е носител на наградите Diapasson d´Or и Choc of the year на престижното списание Classica magazine. Понастоящем е ексклузивен артист на френския лейбъл Mirare.

Интересни моменти от записите, както и още любопитни подробности за музикалния си път разкрива Луис Фернандо Перес пред Георги Митов-Геми в звуковия файл под снимките вляво. Преводът е на Весела Петрова от Посолството на Испания в България, което съдейства за провеждането на концерта, както и Институт Сервантес в София.