Симфоничният оркестър на БНР открива новия си сезон тази вечер. За главния диригент на състава Марк Кадин това е вече трети концертен сезон с българските музиканти и според него, още на първата среща с публиката ще бъде представена „една голяма програма“. В България идва пианистът Константин Емелянов, току-що спечелил Трета награда на Конкурса „Чайковски“ 2019, един съвсем „пресен лауреат“, по думите на диригента. Заради успеха му това лято именно на този конкурс, Марк Кадин възкликва: „Естествено, трябва да свири Чайковски! Какво искаме от него – да свири Равел ли? Естествено, искаме Чайковски!“Затова и роденият през 1994г. Константин Емелянов ще изпълни в зала „България“ прочутия Концерт за пиано и оркестър № 1, една „символична“ концертна творба, по определението на Кадин. За останалата част от програмата диригентът е избрал Пета симфония на Прокофиев – „тази помпозна и величествена симфония…“ В продължение на следващите месеци ще видим още ярки имена на солисти, които „въпреки че са млади, те вече са звезди“, като цигуларката Албена Данаилова, пианистът Иво Върбанов, а един от тях е и Андрей Йоница от Румъния, който също е лауреат на конкурса „Чайковски“, но от 2015г. Виолончелистът ще свири в София на 15 май 2020г., а за Марк Кадин той е „просто едно откритие от последните години, фантастичен музикант!“
Марк Кадин разказва за професионалния си път преди идването си в България. Роден в украинския град Краматорск, възпитаник на прочутата школа „Гнесини“ в Москва, поканен по-късно от Михаил Плетньов да дирижира създадения през 1990г. Руски национален оркестър. За този период разказва много интересни и слабо известни факти, след прекараните осем години с ансамбъла, в който, по думите му „имахме музиканти № 1 и аз научих много, много от тях, относно всички видове дейности на оркестъра, като репетиции, мениджмънт и т.н.“. Следва покана и от Владимир Спиваков за „Московски виртуози“, с които за четири години също признава, че е научил много от този напълно различен тип оркестър. По-късно, десет години е главен диригент на Симфоничния оркестър на Красноярск /град с добро финансиране, като някогашен затворен град в рамките на бившия Съветски съюз/, но все пак място, където днес вече не би се върнал. С носталгия си спомня за контактите на Руския национален оркестър с фигури като Лучано Павароти, Мстислав Ростропович, Миша Майски, Валерий Гергиев… „Имах късмет в моя живот, да правя тези контакти… Това беше голяма школа за общуване, за музиката“.
„Беше доста лесно да работя с този оркестър – споделя Марк Кадин за СО на БНР –Има трудни оркестри, с проблеми… А тук никога нямаше проблеми, освен дисциплината, но това беше отдавна. Сега имаме дисциплина просто идеална!“ За него работата като главен диригент на Радиооркестъра – състав с по-особен статут, преди всичко е: „по-скоро отговорност, отколкото удоволствие; усещам голяма, невероятна, титаническа отговорност за това!.. Всеки наш концерт трябва да бъде събитие“.
Чуйте целия разказ на Марк Кадин в интервюто на Юра Трошанова, под снимката вляво!