На 13 октомври, неделя, от 19.00 часа Държавна опера-Стара Загора ще представи на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ своята впечатляваща постановка на шедьовъра на Джоакино Росини „Италианката в Алжир“. Тази година Държавна опера-Стара Загора гостува на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ за втори път. На 30 май оперно-кукленият спектакъл на операта „Турандот“ преживя своя триумф на софийска сцена, а сега идва ред на една рядко поставяната творба в афиша на българския оперен театър, дълбоко свързана със знакови постижения на голямата българска оперна традиция.
В спектакъла на „Италианката в Алжир“ софиянци и гостите на столицата ще се срещнат със забавното и оригинално пресъздаване на вечните теми за любовта и оспорваната свобода на жената и нейното право на избор. Действието е пренесено в първите десетилетия на 20-ти век – времето на новите технологични и модни открития, които навлизат в света на Ориента. Оригиналните сценични решения на италианската художничка-сценограф Мартина Сеня и костюмите на Мария Пупучевска, както и уникалните хрумвания и артистични подходи на режисьорката Урсула Хорнер, обещават едно незабравимо преживяване за българската публика с героите на класическата опера-буфа на неподражаемия майстор на комедията Росини. Предстои много смях, веселие и истинска наслада от виртуозните изпълнения на солистите-изпълнители на главните роли Петя Петрова, Родриго Тросино /Италия/, Валери Турманов, Ивайло Джуров, Деси Стефанова, Емилия Джурова, Александър Марулев и др., хора и оркестъра на Старозагорската опера под диригентството на главния диригент Ивайло Кринчев.
„Елате да гледате „Италианката в Алжир“, защото ние сме по-забавни от всички оперети заедно“ – така кани своите зрители режисьорът на спектакъла Урсула Хорнер. „При мен няма статично стоене и пеене на сцената. Постановката следва темпа на времето, в което сме, а в това време в една секунда има няколко кадъра. 21 век е и ние сме бързи, шарени, весели.“ – казва Урсула Хорнер. „Нашият основен режисьор е Росини. Аз мога да измислям мизансцени, но те трябва задължително да имат връзка с гениалната му музика. Той води, най-важен е неговият темпоритъм. Музиката за мен е най-големият режисьор на постановката“ – категорична е Урсула Хорнер.
“Урсула увлича на сцената всички ни с енергията, която блика от нея“ – казва диригентът на постановката и главен диригент на Държавна опера-Стара Загора Ивайло Кринчев. За музиката на „Италианката в Алжир“ той добавя: „От гледна точка на съвременния изказ, музиката на това произведение е абсолютно „комерсиална“ и сигурно това е причината за огромния й успех на нейната премиера. Това е ансамблово заглавие – нужна е перфектна спойка между музика, пеене и действие. Не се поставя често, защото трудно се намират подходящите гласове. Росини във всяка нова продукция се създава наново. В тази постановка целта ни е да изсвирим 100% от нотите, които е написал, а това са много, много ноти, повярвайте ми“ –споделя Ивайло Кринчев. И добавя, че за всеки певец е изключително „хигиенично“ да пее Росини и Доницети, за да запази гласа си по-дълго.
Идеята за реализацията на „Италианката в Алжир“ е на директора на Държавна опера-Стара Загора Огнян Драганов. Познавайки добре работата на своята талантлива колежка режисьорката Урсула Хорнер /известна на българската публика със знаковия си спектакъл на операта „Хофманови разкази“, поставен в Русе и Пловдив, с постановката на операта „Трубадур“ - в Пловдив, както и със спектакъла на операта „Севилският бръснар“, с когото Македонската опера и балет гостува миналата година на 49-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора/, Драганов без колебание избира атрактивното и рядко поставяно в България оперно заглавие от афиша на Македонската опера и балет. Още повече, че Старозагорската опера разполага с великолепен солистичен състав за всяка една от главните роли. Истинска привилегия е участието в ролята на Изабела на такава певица като мецосопраното Петя Петрова, постигнала своите професионални върхове именно в росиниевия репертоар. „Това е четвъртата опера на Росини, в която участвам – след „Севилският бръснар“, „Пепеляшка“ и „Странното недоразумение“. Нямам насита да пея Изабела още и още. В „Италианката в Алжир“ има толкова характерност - от началото до края. А режисурата на този спектакъл, който ще видите, е достойна на музиката“ – е мнението на Петя Петрова.
„Линдоро е експлозия от щастие, въпреки че е далеч и търси любимата си. Колоратурите на Линдоро са смехът на Росини, който става и смях на певеца. Ролята ми е чудесна, чувствам се превъзходно в компанията на своите колеги в Старозагорска опера. Тук започна моят път като изпълнител в България и съм много щастлив“ – споделя италианецът от мексикански произход Родриго Тросино.
„Преди 25 години гледах тази опера във Виенската щатсопера, с участието на Веселина Кацарова. Оттогава имам огромното желание да съм част от спектакъл на „Италианката в Алжир“. Като дете съм живял 3 години в Либия, познавам манталитета на хората в арабските страни. Моят герой, беят Мустафа, е едно непораснало дете, което иска да доказва себе си непрекъснато и да контролира ситуацията.“ – казва Ивайло Джуров, когото зрителите ще видят в ролята на Мустафа.
Декорите и костюмите са на Македонската опера и балет и това е първия съвместен проект с Държавна опера-Стара Загора. Припомняме, че през декември 2017 година бе подписан Меморандум за сътрудничество и обмен между двата културни института. Спектакълът на операта „Италианката в Алжир“ слага началото на дългосрочно професионално партньорство в контекста на учредената през 2015 година Балканска оперна мрежа.
Билети на касите на Народния театър „Иван Вазов“, онлайн и в мрежите на Ипей-Го и Ивентим