Мария Калас завинаги…

Мария Калас завинаги…

„На такъв артист, като нея, трябва да се служи!”

„На такъв артист, като нея, трябва да се служи!” Тези думи някога бяха изречени за великата Мария Калас от италианския режисьор Лукино Висконти. Сега те се превръщат в мото на една изложба - „Мария Калас завинаги…”. Под това име /напомнящо за игралния филм „Калас завинаги” на прочутия Франко Дзефирели/, специална експозиция бива представена във Втория международен фестивал „Дягилев. Постскриптум”. Международната асоциация на името на Калас предостави част от богатата си колекция за тази изложба, която се разполага в Шереметиевския дворец в Санкт Петербург /от 28 октомври до 4 декември/. Основана през 1992г. във Венеция, Асоциацията „Мария Калас” дължи съществуването си на Бруно Тоси, който ревностно събира експонати, свързани с живота на певицата. Вече дълги години той си сътрудничи с частни колекционери, театри и културни организации, които желаят да допринесат с нещо повече за увековечаването паметта на Мария Калас. Преди четири години Асоциацията успя да закупи на търг от аукционната къща „Сотбис” личния архив на певицата, както и множество вещи от нейния гардероб. В колекцията влизат повече от 60 сценични костюма, концертни и вечерни рокли от световни топ дизайнери, бижута, снимки, автографи, концертни плакати, записи на нейни изпълнения от концерти и опери, а също и интервюта. Всички тези събрани „реликви” на някогашната Калас, пътешестват по света от 1993г. насам. Това лято изложбата бе представена в Ню Йорк, а миналата година тя гостува в Сан Франсиско под името „Една жена, един глас, един мит”, година по-рано бе показана и по време на филмовия фестивал в Кан /Франция/. Така на дневен ред неизбежно застава и още един съществен въпрос – за предаването на цялата колекция като дар на града Венеция, за да бъде открит цялостен музей на Мария Калас. Родена в Ню Йорк през 1923г. в семейството на гръцки емигранти, Мария Калас притежава много рядък по красота лирико-драматичен сопранов глас и широк диапазон. Владеейки до съвършенство вокалната техника, тя пресъздава сложните и трудни партии от оперите на Белини, Росини, Доницети и Верди, а особено място в репертоара й заемат ролите на Тоска /Пучини/, Медея /Керубини/, Норма /Белини/и Ана Болейн / Доницети/. През 1965г., на върха на славата си, тя трагично загубва гласа си и напуска оперната сцената. Продължава като концертна певица и вокален преподавател. Умира при неизяснени обстоятелства в Париж през 1977г.