Музикални архиви от катедралата „Св. Стефан“ във Виена са спасени след увреждане, причинено от теч на водопроводната система на храма. През миналата 2018г. хиляди нотни листи, съхранявани на 4-тия етаж на катедралата, са били сметнати за непоправимо увредени, но след месеци на усилен труд по възстановяването им, сега бе обявено, че те са възстановени напълно. Това стана благодарение на усърдната работа на музиколога Елизабет Хилшер от Австрийската академия на науките и нейните студенти от Виенския университет, които успяха да спасят историческия музикален архив и дори вече са въведени защитни мерки, за да не се повтори подобен инцидент. След дълъг процес на внимателна проверка, експертно почистване, документиране и каталогизиране, хартиените нотни листове вече могат да бъдат пренесени на новото им място в катедралния архив, където ще бъдат съхранени професионално. Така те стават достъпни за научни изследвания или пък да се използват по предназначение – за изпълнението на музиката, записана върху тях. За успешно приключилия период на възстановяване съобщи на 25 юли 2019г. Австрийската академия на науките.
Става дума за общо 557 композиции от три века, сред които и ценни копия на произведения от В.А.Моцарт, Йозеф и Михаел Хайдн. Това са последните останали ноти от историческия катедрален архив, който е бил почти напълно унищожен от мащабния пожар през пролетта на 1945г.– литургични творби, най-вече хорови произведения с оркестър или орган, предназначени за изпълнение в храма по време на големите християнски празници. Спасените партитури обхващат общо три века, те датират от 1669г. до 60-те години на ХХ век. За част от тях Елизабет Хилшер твърди, че нанесените щети не са в резултат на водния теч от миналата година, а от Втората световна война, както и от неподходящо съхранение преди и след това. „Историята и произхода на тези нотни листи често са твърде вълнуващи. В много случаи върху тях има печати на други църкви и музикални общества. Някои от творбите са били изсвирени и изпяти само по веднъж, но нотите им са останали след това в катедралата „Св. Стефан“ – все още неизвестно защо“, обяснява Елизабет Хилшер. Тя допълва, че се е натъкнала и на интересни драсканици върху тях, редом с конкретните музикални указания за изпълнението: „произволна смес от карикатури, математически задачи и шеги, надраскани най-вече от момчетата хористи върху партитурите“. Така музикалният архив на Щефансдом – един от прочутите символи на Виена, става не само част от историята на музиката, но и жив документ за ежедневни свидетелства, които, за щастие, вече са запазени за бъдещите поколения.